Taivaalliset värit hehkuvat taidemuseon teoksissa
Sinebrychoffin taidemuseon näyttely Taivaalliset värit näyttää sinisen ja kullan loistokkuuden ja kertoo näiden värien merkityksistä.
Mitä erityistä sinisessä ja kullassa on? Kysymyksen esittää Sinebrychoffin taidemuseon intendentti Ira Westergård.
– Kautta aikojen näihin väreihin ja materiaaleihin on sisältynyt paljon merkityksiä.
Kulta on kaikkein varhaisimmillaan liittynyt jumaluuteen, valtaan ja rikkauteen. Siniseen taas liittyy tunnetiloja kuten melankoliaa ja kaihoisuutta. Sininen väri myös erottaa rikkaat köyhistä, onhan sinistä pidetty kunnian ja arvokkuuden värinä. Kankaista sininen sametti ja silkki yhdistyvät loistokkuuteen.
Taidetta värien kautta
Westergårdin kysymys liittyy Sinebrychoffin taidemuseon näyttelyyn Taivaalliset värit – Sinistä ja kultaa. Museon ensimmäisen kerroksen näyttely kertoo kullan ja sinisen värin kiehtovan tarinan esillä olevien maalausten, veistosten ja esineiden kautta.
Taivaalliset värit -näyttely tarjoaa mahdollisuuden katsoa vanhaa taidetta värien ja materiaalien kautta. Esimerkiksi Akseli Gallen-Kallelan (1865–1931) maalauksessa Järvimaisema taivaan sini heijastuu järven pintaan ja Wäinö Aaltosen (1894–1966) veistos Tytön pää on lehtikullalla päällystettyä puuta.
– Mikään muu metalli ei heijasta valoa niin kuin kulta. Kullankaivajathan sen tietävät, Westergård kertoo ja jatkaa: – Kulta herättää tunteita. Voittajat saavat kultamitalin, vihkisormukset ovat kultaisia.
Sininen väri muutti käsitystä siitä, miten maiseman kautta kuvataan tiettyä tunnetilaa. Sininen väri korosti pyhyyttä, nöyryyttä ja hyveellisyyttä.
Näyttelyssä on esillä ranskalaisen kuvataiteilija Yves Klein (1928–1962) sinisenä hehkuva veistos Samothraken Nike. Teos on Klein versio antiikin Kreikan voitonjumalattaresta Nikestä.
Yhteensä näyttelyssä on 41 teosta, jotka jollain tavoin nivoutuvat sinisen ja kullan väriin.
Kultasepästä taiteilijaksi
Westergård kertoo, että kultasepän ammatti tarjosi monelle keskiajan kultasepälle tien taiteilijaksi. Lehtikultaa käytetään myös nykyään niin taiteessa kuin käyttöesineissä. Näyttelyn yksi taiteilijoista, taidegraafikko Jaana Paulus (s. 1963) käyttää lehtikultaa maalauksissaan. Teokseensa Lohtunainen Paulus on saanut innoituksen Hollolan kirkon Pyhää Annaa esittävästä keskiaikaisesta puuveistoksesta. Lohtunaisessa Pyhä Anna on saanut värinsä lehtikullasta.
Näyttelyyn kuuluu myös Hannu Pakarisen kuvaama video kultaajamestarista Raimo Snellmanista, joka konservoi lehtikullalla pala palalta Polvijärven ortodoksisen kirkon kultauksia. Pyhiä paikkoja koristellaan kullalla siis edelleen.
Taivaalliset värit – Sinistä ja kultaa on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 28.3.2019–25.8.2019.
Lue lisää kulttuuriaiheisia juttuja Kulttuuri-osiosta.