Hyppää sisältöön

Tulla todeksi kirjoittamalla

Omista kokemuksista kirjoittaminen tarjoaa mahdollisuuden elää kokemuksensa uudelleen, myös uudesta näkökulmasta. Heli Hulmi on kirjailija ja kirjallisuusterapiaohjaaja, joka on kohdannut ja ohjannut monenlaisia kirjoittajia, erilaisissa ryhmissä. Kirjoittaminen itselle merkityksellisistä, tärkeistä ja vaikeistakin aiheista voi vapauttaa paljon energiaa.

Anna Rikala, vertaistuen asiantuntija
Julkaistu 21.10.2022
Heli Hulmi rohkaisee ryhmässä kirjoittamiseen, sillä ryhmässä on usein jotakin taikaa ja sieltä voi löytää ystäviä. Kuva Anna Kara

Sairastuminen usein pysäyttää ihmisen jollakin tapaa.

– Moni pohtii, mikä sama minussa jatkuu, kun olen tullut sairaaksi; miten liitän sairastumisen osaksi sitä, joka olin aiemmin. Kirjoittamalla voi rakentaa siltoja. Kirjoittamalla voi lähestyä kokemuksia uudelleen, suurentaen ja pienentäen, korostaen ja häivyttäen. Jos ei heti pysty kirjoittamaan siitä, mitä tapahtui, voi muistella mennyttä tai pohtia, mihin tulevaisuuteen omat kokemukset asettuisivat, kuvailee Heli Hulmi. 

Kirjoittaminen on mahdollista yksin tai ryhmässä. Ryhmässä toisten antama tuki on usein merkityksellistä. Ryhmästä voi löytää vertaisia, samankaltaiset kokemukset yhdistävät. Ryhmässä on usein jotakin taikaa ja sieltä voi löytää ystäviä. 

Heli sai ensimmäisen päiväkirjansa viisivuotiaana ja on kirjoittanut siitä lähtien. Kirjoittamisesta tuli ammatti, aluksi toimittajana ja sitten elämäkertojen kirjoittajana. Hän opiskeli luovia terapioita ja alkoi ohjata ryhmiä. Tällä hetkellä Heli haluaa antaa enemmän aikaa itselleenkin kirjoittamiseen.  

Heli on ohjannut kursseja mm. Turun saaristossa.

– Paikanvaihto voi olla omalle kirjoittamiselle hedelmällistä. Se antaa mahdollisuuden ottaa konkreettisesti etäisyyttä, uusi ympäristö terävöittää aisteja sekä ajatuksia. Kirjoittaa voi kuitenkin ihan missä vaan ja pienikin paikanvaihdos voi olla kiinnostava, Heli toteaa. 

Kirjoittaminen mahdollistaa omien kokemusten purkamisen.

– Omasta elämästä kirjoittaessaan voi toistaa samaa kokemusten mykkyrää niin kauan, kunnes itse kyllästyy. Kirjoittaminen voikin muuntaa suhtautumista omiin ajatuksiin ja tunteisiin. Ryhmässä kirjoittaessaan huomaa, kuinka muutkin ovat eläneet samankaltaisia tapahtumia, kokeneet samankaltaisia aikoja. 

– Kirjoittamiseen tarvitaan vain kynä ja paperia. Olen kokenut paperin aina vapauttavana. Kirjoittamisen mahdollisuudet ovat rajattomat. 

 
Heli Hulmi

on kirjailija ja kirjallisuusterapiaohjaaja. Hän on kirjoittanut mm. teoksen Saattaen vaihdettava. Vapaudu kirjoittamalla, joka innostaa kirjoittamisen vireeseen. Helin uusin teos Pimeän kynnyksen yli – keskusteluja Tomas Tranströmerin kanssa vie keskusteluun runoilijan ja hänen runojensa kanssa. 

Helistä ja hänen kursseistaan löydät lisätietoa verkkosivuilta helihulmi.fi. Terapeuttisen kirjoittamisen mahdollisuuksista, ryhmistä ja kursseista ympäri Suomea sekä verkossa löydät Kirjallisuusterapiayhdistyksen verkkosivuilta kirjallisuusterapia.net. 

 

3X Vinkkejä kirjoittamiseen 

  1. Pidä viikon ajan päiväkirjaa, johon kirjoitat joka päivä ensin siitä, mitä raskasta tänään on ollut, mikä harmittaa, meni pieleen. Kirjoita sitten, mitä ihanaa, kaunista, hyvää olet kokenut tai nähnyt. Lue kaikki tekstit vasta viikon päästä, tee yhteenvetoa teksteistä ja huomiota kokemuksestasi. 
  1. Lähde käymään paikoissa, jotka liittyvät elämäntapahtumiisi. Kuvaa paikkoja kirjoittaen nykyisyydestä käsin. Muuttuko tai muuntuuko paikan merkitys? 
  1. Jos sinulta löytyy vanhoja päiväkirjoja, kirjoita niiden tekstejä puhtaaksi. Voit tarkastella uudelleen jotakin vaihetta tai toistuvaa ajankohtaa, esimerkiksi eri keväinä tai syyskuina kirjoittamiasi tekstejä. Tee huomioita, ja pohdi, mitä kirjoittamasi tekstit sinussa nyt herättävät. 

 

Lue myös:

Kirjoittaminen tuo päivään rytmiä

Vakava sairaus hävitti kuolemattomuuden tunteen. Kirjoittaminen kuitenkin jatkuu, ja keväällä ilmestyi Juha Mattilan ensimmäinen romaani.

Lue seuraavaksi