Hyppää sisältöön

Armollista menoa

Painonhallinnan pysyvät myötätuulet syntyvät armollisuudesta itseään kohtaan, hyvän lisäämisestä ja pienistä päivittäisistä hyvinvointirutiineista, kirjoittaa Kati Kuisma blogissaan.

Kuva: Anna Kara

Oma paino ja painonhallinta hallitsee meistä monen ajatuksia usein. Ylipaino terveysriskinä voi huolestuttaa, syöminen tuntuu hallitsevan ajatuksia, vaatteet eivät enää istu päälle tai peilikuva ei tunnu omalta. Toiveissa tälle vuodelle voi olla laihduttaminen, jojo-kuurien lopettaminen tai oman terveyden edistäminen.

Innostus uudesta ja ajatus uudesta minästä kantavat meitä vielä hetken, kuten tahdonvoimalla ja sisulla on tapana. Mutta miten saavuttaa pysyvää painonhallintaa ja mielenrauhaa?

Tiedämme, että jos ylipainoa on reilusti, pienikin painonpudotus tuo jo terveyshyötyjä. Ristiriita syntyy, kun tutkimusten mukaan laihduttaminen johtaa usein siihen, että kilot tulevat ennen pitkää takaisin korkojen kera.

Vuosikymmenien aikana taistelussa ylipainoa vastaan tarjolla on ollut tietoa, lukuja, vinkkejä, laskureita ja mitä erilaisempia tapoja laihduttaa – toiset radikaaleja ja toiset maltillisempia. Mediassa olemme tottuneet koko kansan laihdutuskuureihin ennen ja jälkeen lomakausien. Silti oma paino vaivaa monen mieltä. Keinot tuntuvat olevan vähissä.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa lopettaa laihduttaminen. Vaikka ajatus tuntuisikin kumoukselliselta ja pelottavaltakin, se kannattaa ihan tutkitusti. Pelkkä kiloihin keskittyminen johtaa hyvin harvoin pysyviin painonhallintaa tukeviin elintapoihin ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Painonhallinnan pysyvät myötätuulet syntyvät armollisuudesta itseään kohtaan, hyvän lisäämisestä ja pienistä päivittäisistä hyvinvointirutiineista. Paino ja sen muutos eivät ole keskiössä – teot ja toiminta ovat.

Hyvä olo ja itselle sopiva paino löytyy, kun löytää keinoja pitää itsestään huolta. Elä nyt, äläkä vasta pudotettujen kilojen jälkeen.

 

Tutustu myös:

Onnistu painonhallinnassa – kuusi kultaista ohjetta  ja katso video Sepi Kumpulaisen Armollista menoa -biisistä (Sydänliiton Youtube-kanava).

Armollista menoa -teema jatkuu myös Sydänliiton verkkoluennolla Lopeta laihdutus – löydä oma tapasi syödä hyvin.  Verkkoluennolla aiheesta puhuvat ravitsemusasiantuntijat Tuija Pusa ja Kati Kuisma: ”Mitä laihduttamisen tilalle painonhallintaan? Miten syödä rennosti ja monipuolisesti ilman dieettejä? Pelkkä laihduttaminen johtaa hyvin harvoin pysyviin tuloksiin ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.”

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset