Hyppää sisältöön
Etusivu / Ruoka & Ravitsemus / Sydänmerkki tekee hyvän ruuan näkyväksi

Sydänmerkki tekee hyvän ruuan näkyväksi

Sydänmerkki on ollut apunamme pian 20 vuoden ajan. Aluksi parempia valintoja löytyi ruokakaupoista. Merkki laajentui ravintolaruokaan kymmenen vuotta sitten.

Mari Olli
Julkaistu 16.8.2018
Päivitetty 31.8.2018
Kuva Suvi Laine

Sydänmerkki viestii paremmista valinnoista: se kertoo yhdellä silmäyksellä, mikä ruokakaupan tai ravintolan syötävä on terveellisempi vaihtoehto.

Tieto tulee tarpeeseen. Pakkauksen ravintoarvot eivät kerro meille maallikoille, onko tuote hyvä ravitsemuksellisessa mielessä vai löytyisikö jostain vielä parempi. Ravintoloissa taas intensiivisinkään katsekontakti soppakattilan kanssa ei auta arvioimaan, onko lounaassa rasvat ja suolat kohdallaan – ruuan ulkonäöstä tai muista aistittavista ominaisuuksista on mahdotonta tehdä luotettavia päätelmiä sen terveellisyydestä.

Elintarviketeollisuudella on paljon osaamista ravitsemuksen suhteen ja myös halu palvella asiakkaita tuottamalla terveellisempiä elintarvikkeita. Meitä tavallisia kuluttajia tarvitaankin tukemaan hyvää työtä: valitsemaan ostoslistan tuotteista Sydänmerkin omaava, jos sellainen vain on saatavilla. Olethan jo ottanut haasteen vastaan?

Myös ruokapalveluissa on vuosikausia panostettu terveelliseen ruokatarjontaan ravitsemussuositusten ohjaamana. Uusimmissa eri ikäkausille suunnatuissa ravitsemussuosituksissa terveelliset ateriat on määritelty Sydänmerkki-aterian kriteerein.

Vaikka ruoka monissa ravintoloissa on ollut ravitsemuslaadultaan kohtuullisen hyvää, ei laatutyöstä ole kerrottu asiakkaille. Sydänmerkki sopii viestinnän välineeksi: tunnetun symbolin avulla ravintolan terveelliset vaihtoehdot voidaan selkeästi osoittaa, samalla ruokapalveluiden arvokas terveydenedistämistyö tulee näkyväksi.

Sydänmerkki-aterioita on tarjolla noin 700 ravintolassa eri puolella maata. Yli 30 kuntaa on ottanut merkin käyttöön tai valmistelemassa asiaa. Lisäksi lukuisilla paikkakunnilla järjestelmän käyttöönotto on pohdinnassa. Markkinointityöstä kuuluu iso kiitos sydänyhteisöllemme sekä Sydänmerkin toiselle vastuutaholle Diabetesliitolle yhdistyksineen. Vahvistusta on saatu myös muilta Yksi elämä -kumppaneilta.

Työ terveellisten aterioiden edistämiseksi on hyvällä alulla. Sarkaa silti riittää. Sopisiko terveellisten aterioiden edistäminen yhdistyksenne toimintamuodoksi? Terveyden edistäminen ruokapalveluiden kautta on laajasti eri ikäryhmiin vaikuttavaa ja kauaskantoista. Parhaimmillaan lapset ja nuoret omaksuvat ohjattuna hyviä tottumuksia, kuten monipuolista kasvisten syömistä, mikä kantaa pitkälle aikuisuuteen.

Sydänmerkin käyttöönotosta on hyötyä myös ruokapalveluyrityksille. Se voi lisätä asiakkaiden luottamusta ja arvostusta ruokaa kohtaan. Sydänmerkki on keino varmistaa, että jokaisessa toimipaikassa, kuten koulussa ja päiväkodissa, ravitsemuksen laatu toteutuu yhtä hyvänä. Näin kaikilla lapsilla on mahdollisuus terveellisiin aterioihin. Sydänmerkin kaltaisen sertifikaatin koetaan myös tuovan palvelulle uutta uskottavuutta. Ja mikä parasta: terveellinen ruoka ei tule yhtään sen kalliimmaksi!

Innostuitko? Alkuun pääset esimerkiksi Yksi elämä -verkkosivustolta löytyvän Vaikuttamisen työkirjan avulla. Työkirjasta löydät käytännönläheiset ohjeet, miten vaikutat kuntapäättäjiin mm. terveellisempien ruokapalveluiden valinnassa.

Mari Olli

Mari Olli
Tuotepäällikkö/Sydänmerkki

Lue seuraavaksi

Tietoa
Tukea
Lahjoita
Liity jäseneksi