Eeva-Riitta Piispanen kertoo tarinan voimasta
Sydän-media juhlistaa 60-vuotista taivaltaan järjestö- ja asiantuntijaviestinnän tulevaisuutta sekä median ja työelämän muutosta luotaavien videoblogien sarjalla. Sydänliiton järjestö- ja viestintäjohtaja Eeva-Riitta Piispanen puhuu tarinan voimasta. Hän sanoo, että parhaat tarinat ovat tosia.
Sydänliiton järjestö- ja viestintäjohtaja Eeva-Riitta Piispanen on toiminut useita vuosikymmeniä viestinnän tehtävissä, joista reilut 15 vuotta Sydänliitossa.
– En koe näistä työvuosistani mitään erityistä työn sankaruutta, koska enimmäkseen olen nauttinut niistä, hän toteaa.
Eeva-Riitta Piispanen puhuu tarinan voimasta. Hän sanoo, että tarina on paras viestinnän keino.
– Se, joka kertoo hyvää tarinaa koukuttavasti, saa kuulijoita, yleisön, asiakkaita – mitä milloinkin on tavoittelemassa. Tarinan on todettu myös myyvän hyvin. Muutamia vuosia sitten syntyikin tällainen ilmiö tai käsite kuin tarinatalous. Eli myös markkinoinnissa tarina on voimakas väline.
Piispanen muistuttaa, että kannattaa perehtyä oman yhteisön historiaan ja löytää sieltä perusteluita aiemmin toiminnassa mukana olleiden päätöksille.
– Suomessakin on esimerkkejä brändeistä, jotka ovat olleet lähes hiipumassa unholaan, mutta he ovat uskaltaneet avata historiansa aarrearkun ja löytäneet sieltä uuden tulevaisuuden ja modernin näyn toiminnalleen. Mutta tämä edellyttää, että tarina on totta.
– Muunneltu menneisyys on kiusallista kuunneltavaa, sillä aina on olemassa joku, joka muistaa asiat oikein – miten ne olivat tai miten ne ovat. Asiantunteva yhteisö ei keksi vaihtoehtoisia faktoja.
Piispasen mielestä tarinan avulla on myös mahdollista luoda tulevaisuutta.
– Sen on hyvä olla tavoitteellinen, ei niinkään tarkoitushakuinen. Tarinalla ei pelkästään myydä, sen avulla tehdään tuotekehitystä, muotoillaan palveluita, saadaan aikaan sitoutumista ja lojaalisuutta.
Tarinan kertominen ei ole helppoa.
Katso myös Marja Heinoselle muutos on mahdollisuus