Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Ruokailuun uusia ulottuvuuksia

Mindfulness-syöminen eli tietoinen syöminen voi tuoda ruokailuusi aivan uuden ulottuvuuden.

Tuija Pusa
Julkaistu 1.10.2018
Kuva: Anna Kara

Mindfulness-syöminen eli tietoinen syöminen voi tuoda ruokailuusi aivan uuden ulottuvuuden.

On tärkeää tietää, millaiseen nälkään oikein syö. Ihmiset syövät vatsan, solujen, silmien ja sydämen nälkään, varmuuden vuoksi, tankaten ja seuran tai tavan vuoksi. Tunnista oman nälkäsi syy ja hyväksy se.

Koeta tunnistaa varsinkin pääaterioiden ulkopuolella tapahtuvaan napostelemiseen liittyvät tunteet ja tuntemukset. Palkitsetko itseäsi ruoalla ja juomalla, syötkö turhautumisen tunteeseen vai jostain muusta syystä? Kun tulet tästä tietoiseksi, mieti, onko syöminen juuri se, mitä nyt tarvitset, vai olisiko jokin muu toiminta hyvinvoinnillesi parempi.

Ohje videoharjoitukseen

Kun aloitat syömisen ja juomisen, kiinnitä huomiota tuntemuksiisi: tunnetko esimerkiksi iloa, turhautumista, lempeyttä, hellyyttä tai suuttumusta. Kuuntele myös kehosi tuntemuksia kuten nälän, kylläisyyden, heikkouden tai vahvuuden tunnetta.

Rauhoita ruokailuhetki. Levollinen tunnelma antaa mahdollisuuden olla tietoinen jokaisen suupalan ulkonäöstä, tuoksusta ja mausta. Keskity syömään hitaasti ja rauhallisesti ja pureskele ruoka huolellisesti. Näin tunnistaa herkemmin kylläisyyden, joten syödyksi tulee vain sen verran kuin on tarpeellista. Silloin kun syöt, ainoastaan syö. Älä tee asioita, jotka vievät huomiosi muualle, esimerkiksi lehden lukemiseen tai TV:n katsomiseen. Kun huomio siirtyy muualle, syömisestä tulee automaattista toimintaa, suun täyttämistä, jolloin et välttämättä ole tietoinen siitä, kuinka paljon ja mitä syöt.

Pysähdy ruokailun jälkeen hetkeksi aistimaan tuntemuksia kehossa ja mielessä. Miltä tuntuu suolistossa, sydämessä, hengityksessä ja mielialassa? On hyvä tunnistaa esimerkiksi liian ruoan tai juoman määrä tai liian rasvaisen tai makean ruoan aiheuttamat epämiellyttävät tuntemukset.

Arjen harjoitus: Valitse jokin päivän ruokailuhetkistä, esimerkiksi aamupala, jonka syöt tietoisena, kaikilla aisteillasi. Asetut ruoan äärelle, istut, hengität muutaman kerran syvään ja rauhallisesti, ojentaudut hyvään asentoon ja aloitat tietoisen syömisen harjoituksen.

Lue seuraavaksi