Siirry sisältöön

Tietoinen syöminen rauhoittaa ruokailuhetken

Tietoisuus palauttaa syömisen suhdetta samaan mutkattomuuteen, kuin mitä se on lapsilla. He jaksavat ihmetellä ruokaa monin aistein ja syödä nälkänsä verran.

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija Anna Kara, ravitsemusasiantuntija
Julkaistu 3.1.2019
Päivitetty 24.6.2020
Kuva: Anna Kara

Syöminen, jos mikä, rutinoituu helposti. Tutut ruokatarvikkeet löytävät tiensä ostoskoriin ilman päänvaivaa. Syöminenkin on niin helppoa, että samalla voi lukea päivän lehden tai keskittyä johonkin muuhun mukavaan. Toisinaan autopilotille on paikkansa. Entä mitä on tietoinen syöminen, jossa autopilotti käännetään pois päältä? Ja mihin sitä tarvitaan?

Tietoisuustaidot syömisen tukena

Tietoisuustaidoilla tarkoitetaan huomion suuntaamista tiettyyn kohteeseen tarkoituksellisesti, tässä hetkessä ja arvostelematta. Tietoisuustaidot auttavat minäkuvan, ajatusten ja tunteiden tunnistamisessa. Tietoisuustaitoja voi harjoittaa lähes kaikkialla, kuten syödessä, kävelylenkillä tai autoa ajaessa. Käytännössä tämä tapahtuu keskittymällä rauhassa siihen, mitä kulloinkin on tekemässä, havainnoimalla tilannetta ja tunnistamalla tilanteessa ilmaantuvat ajatukset ja tunteet.

Kasvaminen ja aikuistuminen tuovat uusia merkityksiä syömiselle. Ruoka lohduttaa, auttaa suuntaamaan ajatuksia muualle, viihdyttää, palkitsee, turruttaa. Ruoka saa ja sen pitääkin herättää tunteita. Jos taas tunteet ohjaavat syömistä ja syömistilanteita, suhde ruokaan saattaa nostaa syyllisyyden tunteita. Tuntuu, että syöminen ei ole omassa hallinnassa. Tietoisuuden lisääminen eli tietoinen syöminen on yksi keino helpottaa suhdetta ruokaan ja palauttaa syömisen iloa.

Tietoisessa syömisessä keskitytään syömiseen ja syömistilanteeseen. Tarkoitus on havainnoida syömisen aikana herääviä tuntemuksia ilman itsensä tuomitsemista tai arvostelua. Tietoisuus palauttaa syömisen suhdetta samaan mutkattomuuteen, kuin mitä se on lapsilla. He jaksavat ihmetellä ruokaa monin aistein ja syödä juuri sen verran kuin keho tarvitsee.

Tietoinen syöminen sekä tunne- ja tietoisuustaitojen (mindfulness) harjoittelu ovat hyviä keinoja opeteltaessa tunnistamaan esimerkiksi tunteiden vaikutusta syömiseen. Mitä paremmin on tietoinen omista tunnetiloistaan, sitä paremmin kykenee toimimaan erilaisissa syömistilanteissa omien toiveiden mukaisesti.

Tietoinen syöminen auttaa painonhallinnassa

Tietoisessa syömisessä käytetään kaikkia aisteja: keskitytään ruoan makuun, hajuun, ulkonäköön ja rakenteeseen yksi suupala kerrallaan. Sen avulla opetellaan syömään nälän ja kylläisyyden tuntemusten mukaan. Tietoinen syöminen auttaa näin myös painonhallinnassa. Se lisää kylläisyyttä, ja kaikkien ruokien salliminen ja joustava ote syömiseen lisää myös ruoasta nauttimista.

Keskeisiä keinoja harjoittaa tietoista syömistä ovat syömisen hidastaminen ja syöminen ilman häiriötekijöitä, kuten televisiota, kirjaa tai sanomalehtiä. Mieti, tekeekö mieli syödä hiljaisuudessa vai onko hiljainen musiikki taustalla parempi. Kata ruoka pöytään tai täytä lautanen haluamallasi tavoin. Istuudu rauhassa pöydän ääreen ilman muita velvoitteita.

Havainnoi kaikilla aisteilla

Syömisen hidastaminen onnistuu, kun ottaa hetkeksi lyhyen aikalisän ja pysähtyy ennen ruokailun aloittamista. Ruokaan voi tutustua kaikin aistein. Miltä ruoka-annos näyttää? Kauniilta, tavalliselta, joskus värittömältäkin? Huomaa ruoan tuoksut ja pohdi, mitä ajatuksia tuoksut tuovat mieleen. Ruoan erilaiset rakenteet maistuvat ja tuntuvat suussa. Makustele, mitä makuja ruoan seasta erottuu. Pureskele ruokaa kunnolla, ja anna sen levitä suussa joka puolelle, kunnes makuja ei enää erota. Keskity syömään ruoka näin toistaen. Jos ajatus lähtee harhailemaan, palauta se lempeästi eri aistien avulla syömisen tunnusteluun.

Kun ruokaan ja syömiseen keskittyy, sen maulle, näölle, rakenteelle ja tuoksuille nousee uusia merkityksiä. Se auttaa osaltaan sekä arvostamaan syötyä ruokaa, että keskittymään siihen, minkälaista ruokaa ja kuinka paljon haluaa syödä. Kun syöminen on hidasta ja keskittynyttä, kehon tuntemukset, kuten kylläisyyden, huomaa paremmin.

Kiinnostuitko? Aiheesta lisää artikkelissa Ruokailuun uusia ulottuvuuksia

Tietoisuustaitojen harjoittelu

Tietoisuustaitojen harjoittelun myötä löydät uuden suhtatumistavan ajatuksiin, tunteisiin ja kehon tuntemuksiin, jolloin ne ovat paremmin hallittavissa. Suositeltavaa on tehdä harjoituksia säännöllisesti joka päivä ainakin viikon ajan. 10 minuutin harjoitus kerran päivässä riittää hyvin. Valitse itsellesi sopiva säännöllinen ajankohta ja rauhallinen paikka, jossa voit tehdä harjoituksen. Tietoisuustaitoja harjoiteltaessa esimerkiksi tavallinen arkiaskare tehdään uudella tavalla, olemalla tietoinen asiasta ja olemalla läsnä hetkessä.

Mielenterveystalon omahoito-ohjelma TYYNI tarjoaa tietoa hyväksyvästä tietoisesta läsnäolosta, ja siitä miten tietoisuustaitoharjoitusten ​avulla tuetaan mielen hyvinvointia.

Erilaisia lapsille ja aikuisille sopivia mindfulness-harjoituksia löydät myös sydän.fi/mindfulness -sivustoltamme.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset