Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Terveellinen välipala

Terveellinen välipala pitää vireyttä yllä ja auttaa jaksamaan.

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija
Julkaistu 2.5.2019

Ateriarytmi on terveellisen ruokavalion perusta. Se on jokaisella yksilöllinen, mutta useimmille sopiva muistisääntö on 3–6 ateriaa päivässä noin 3–5 tunnin välein. Tällöin energiansaanti on tasaista ja riittävää elimistön tarpeisiin. Välipala on paikallaan, jos pääaterioiden väli venyy liian pitkäksi. Terveellinen välipala on ravitseva ja sopivan kokoinen.

Välipalan voi koota kätevästi lautasmalli-ideaa lainaten:

kasvis + vilja + proteiinilähde = hyvä välipala

  • kasvis = vihannekset, juurekset, marjat, hedelmät, pähkinät
  • vilja (täysjyväviljavalmisteita) = leipä, puuro, murot, mysli, korppu, leseet
  • proteiini = mahdollinen täydennys; maito, piimä, viili, jogurtti, rahka, juusto, lihaleikkele

Hyvän välipalan periaatteiden mukaan voi koostaa myös muut päivän pienemmät ateriat, kuten aamu- ja iltapalan.

Lue seuraavaksi