Siirry sisältöön

Syyskiireen ja alakulon kesyttäjät

Syyssateet ja pimenevät illat ovat taas täällä. Valon vähentyessä on hyvä pysähtyä miettimään keinoja, joilla onnistuu mielen hyvinvointi ja huolenpito itsestä.

Anne Kuusisto, lapsiperheasiantuntija, Mindfulness-ohjaaja.
Julkaistu 9.10.2018
Päivitetty 5.2.2020
Kuva: Sydänmerkki

Työelämässä ja harrastuksissa vauhti kiihtyy ja kalenterit täyttyvät merkinnöistä. Miten kesyttää kiire tai alakulo? Näiden vinkkien avulla mielen hyvinvointi vahvistuu.

Paljon on tehtävää ja hoidettavaa, ja toisaalta pimenevät illat saavat ajan tuntumaan lyhyemmältä, kun luonto luopuu väreistään ja valmistautuu lepoon.

5 ajatusta, joista voit etsiä apua syksyiseen arkeen:

1. Syvenny musiikin kuunteluun. Musiikin avulla voit rauhoittaa mieltäsi. Kaunis rauhallinen musiikki voi luoda harmoniaa ja levollista tunnelmaa, jos mielesi on stressaantunut. Ja toisaalta, jos apaattinen olotila valtaa mielesi ja asioihin tarttuminen tuntuu raskaalta, voit kokeilla iloista musiikkia nostattamaan tunnetilaa ja antamaan ehkä tilaa kevyemmille ajatuksille. Iskelmää, poppia, klassista musiikkia, kokeile erilaisia tyylilajeja.

2. TO-DO-listojen lisäksi tee WELL DONE -lista, johon keräät suoritettuja tai hyvin menneitä asioita. Huomion kiinnittäminen onnistumisiin ja tehtyihin asioihin lisää hyvän mielen tuntemuksia. Itselleen voi puhua myös sisäisessä puheessaan kannustavasti: ”Hyvä minä.” ”Tämä meni hienosti”. Ja hymyile itsellesi.

3. Anna luonnon tehdä hyvää. Säännöllinen kävely ja oleilu metsässä tai luonnossa edistää hyvinvointiasi. Syke laskee ja verenpaine tasoittuu, aistit aukeavat ja luonnon rauhoittava vaikutus tarttuu. Arkisen viriketulvan keskellä luonto antaa aisteille lepopaikan ja palauttaa mieltä kuormituksesta. Luontohetki voi oll vitamiinipilleri mielenhyvinvoinnille.

4. Etsi uusi hyvää tekevä rutiini. Kokeile aloittaa uusi aamurutiini tai töiden jälkeinen rutiini. Jokin uusi asia, joka tekee hyvää mielelle ja keholle. Esimerkiksi opettele tekemään tuorepuuro, tee aamuvenyttely, mindfulness-hetki kahvikupin kanssa tai vaikka iltapäivätanssi: oma mielimusiikkia soimaan ja lanteet heilumaan ruuanlaiton lomassa.

5. Raivaa kalenteriin ILOHETKIÄ. Jos täytät kalenteriasi hoidettavilla asioilla ja toisten auttamisella, varaa kalenterista joka viikko muutamia Ilohetkiä, joihin sijoitat itselle hyvää tekeviä asioita. Ne voivat olla mitä tahansa, joka tuntuu itsestäsi hyvältä; ystävän näkeminen, komedioiden katsominen tai vaikka lenkkeily. Tee niitä vain ilahduttaaksesi itseäsi. Sinä olet arvokas ja hyvä.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset