Siirry sisältöön

Hyvä uni löytyy rutiineista ja nukkumisympäristöstä

Hyvä uni on terveyden ja jaksamisen kannalta tärkeää. Unen aikana aivot elpyvät, keho palautuu ja mieli virkistyy. Hyvä uni huolehtii myös vastustuskyvystä, sokeri- ja kolesteroliaineenvaihdunnasta sekä tukee painonhallintaa.

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija Anne Kuusisto, lapsiperheasiantuntija, Mindfulness-ohjaaja.
Julkaistu 25.8.2020
Kuva; GettyImages

Hyvä uni auttaa kehoa elpymään. Siksi rutiinit ovat tärkeitä. Rutiinit valmistelevat uneen, joten

  • syö säännöllisesti ja sopivasti pitkin päivää ja illallakin vielä riittävästi, mutta ei liian raskaasti. Sopiva liikunta ajoissa ennen myöhäistä iltaa parantaa unta.
  • vältä kahvia ja muita kofeiinia sisältäviä juomia sekä alkoholia ja tupakointia ennen nukkumaanmenoa.
  • rauhoita ilta älylaitteilta ja sulje tv ajoissa. Pieni lukuhetki, lämmin suihku ja muut rauhoittavat rutiinit siivittävät mieltä ja kehoa uneen.

Nukkumisympäristö rauhalliseksi

  • Rauhoita makuuhuone vain nukkumista varten. Huolet ja velvollisuudet on hyvä käsitellä päiväsaikaan.
  • Hiljennä, viilennä ja pimennä makuuhuone. Korvatulpat, pehmeät sukat ja unimaski voivat helpottaa unensaantia.
  • Mene vuoteeseen, kun tunnet itsesi väsyneeksi. Sama unirytmi päivästä toiseen auttaa nukahtamaan.

Mindfulness rauhoittaa

Kun mieli laukkaa päivän tapahtumissa, uni tahtoo karata. Mindfulness-harjoittelu rauhoittaa ja valmistelee unelle tilaa.

  • Harjoittele pieniä pysähdyshetkiä. Vie huomio kehon tuntemuksiin ja havainnoi sisäistä puhettasi. Ole lempeä itsellesi.
  • Jo 3 minuutin tietoinen hengittely rentouttaa kehoa ja mieltä.
  • Kun menet nukkumaan, yritä suhtautua ajatuksiin kuin katselisit pilviä taivaalla. Ne tulevat ja menevät. Älä takerru ajattelemaan, vaan päästä irti.

Löydä oma mindfulnessharjoituksesi sydan.fin sivuilta. 

Sydänliiton Youtube-kanavalta löytyy myös harjoituksia ja apua rauhoittumiseen. Katso esimerkiksi Myötätuntoa ja lempeyttä itselle.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset