Siirry sisältöön

Janne Huovilan vinkit asiantuntijaviestintään

Sydän-media juhlistaa 60-vuotista taivaltaan järjestö- ja asiantuntijaviestinnän tulevaisuutta sekä median ja työelämän muutosta luotaavien videoblogien sarjalla. Ensimmäisellä videolla Janne Huovila antaa kolme vinkkiä asiantuntijaviestintään.

Marja Kytömäki, Teemu Muhli
Julkaistu 21.11.2017
Päivitetty 5.9.2018

Janne Huovila on terveysviestintään erikoistunut konsultti, joka väitteli viime vuonna tohtoriksi terveysasiantuntijoiden viestinnästä. Hänen intohimonaan on suomalaisten asiantuntijoiden viestinnän kehittäminen.

Arkijärki on asiantuntijan paras kaveri – ei pahin vihollinen

Huovila korostaa, että terveysasiantuntijuuden tulee nojata tieteeseen ja tutkittuun tietoon.

– Mutta yhtä lailla meidän pitää ymmärtää ihmisten arkikokemusta ja arjen virtaa, että me oikeasti voidaan olla vaikuttamassa siellä, missä ne päätökset tehdään, hän tähdentää.

Erilaisuuden kohtaaminen on asiantuntijuuden syvintä ydintä

Janne Huovila on itse aktiivinen some-toimija, joka haluaa ymmärtää myös asiantuntijaviestinnän haastavia mielipiteitä.

– Me eletään yhä moniäänisemmässä ja moniarvoisemmassa kulttuurissa ja on tärkeää, että asiantuntijat ovat niitä, jotka pystyvät ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja erilaisia kulttuureja.

Älä pelkää osoittaa asiantuntijuuttasi, mutta älä myöskään piiloudu sen taakse

Huovila näkee asiantuntijoilla tärkeän roolin myös tulevaisuuden viestinnässä, vaikka se ei ole helppoa.

– Me eletään asiantuntijuuden villissä lännessä, jossa kuka tahansa voi ilmoittautua asiantuntijaksi ja onkin tärkeätä, että koulutetut terveysasiantuntijat uskaltavat tuoda omaa osaamistaan esille, Huovila rohkaisee. – Samalla on kuitenkin hyvä osata kohdata ihmiset ihmisinä, eikä pelkästään sen asiantuntijaroolin takaa.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset