Siirry sisältöön

Kasviproteiinit käyttöön

Kauppoihin on ilmestynyt uudenlaisia paketteja, joista löytyy esimerkiksi härkäpapuja tai hampunsiemeniä. Molemmat ovat proteiinipitoista ruokaa ja niitä viljellään kotimaassa. Kasvikunnan ruoka-aineiden käyttö on ilmastonsuojelua parhaimmillaan. Kokeile sinäkin kasvispäivää.

Soili Soisalo
Julkaistu 2.3.2016
Päivitetty 7.5.2019
Herkullinen linssisalaatti sopii lisukkeeksi tai pääruoaksi sellaisenaan hyvän leivän kera. Kuva: Suvi Laine

Pavut, herneet, linssit

  • tuoreet ja pakastetut (herneet, härkä- ja edamamepavut) lisäkkeeksi ja keittoihin
  • idätetyt (linssit, mungpavut) salaatteihin
  • kuivatetut ja kypsät säilötyt pavut ja linssit patoihin, kastikkeisiin, pihveihin ja levitteisiin (kuivat pavut liotetaan ennen keittämistä)

Siemenet, pähkinät

  • puuroihin, jogurtin ja viilin päälle, smoothieen
  • wokkeihin, salaatteihin, pihveihin, levitteisiin, sämpylä- ja leipätaikinoihin

Soijaproteiini

  • kastikkeisiin ja laatikkoruokiin (kuiva proteiini liotetaan)
  • soijanakit, pyörykät, pihvit grillattuna tai paistettuna tai kastikkeisiin

Tofu (soijavalmiste)

  • kiinteä tofu kastikkeisiin, wokkeihin, leivälle
  • pehmeä tofu jälkiruokiin
  • jogurtit, vanukkaat, jäätelöt välipalaksi ja jälkiruuaksi

Tempe (fermentoitu soija-, herne-, härkäpapu- tai lupiinivalmiste)

  • kastikkeisiin, wokkeihin, salaatteihin, leivälle

Seitan (vehnägluteenivalmiste)

  • paistettuna, kastikkeisiin ja leikkeleenä leivälle

Quorn (sieniproteiinivalmiste)

  • rouhe, kuutiot, pihvit (pakastetut) kastikkeisiin, wokkeihin, burgereihin

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset