Kesäkuntoon pihoilla ja puutarhoilla

Kesäaikaan mökit ja puutarhat muuttuvat vehreiksi kuntosaleiksi. Vastuskuminauhat ja kahvakuulat voi huoletta unohtaa kaupunkiin, sillä kunto kohentuu huomaamatta ihan tavallisilla arjen aktiviteeteillä.

Pirjo Suomalainen, suunnittelija
Julkaistu 28.6.2019

Verkot ja katiskat vesille, aamukahvit laiturilla, puuhastelua kasvimaalla, myrskyn kaatama pihapuu klapeiksi. Sitten lounasaika, astioiden tiskaus saunalla, pienet päivälevot riippukeinussa köllötellen ja päiväkahvit terassin varjossa. Iltapäivällä marjojen poimintaa, kasvimaan kastelu ja kalasaaliin perkaus, sitten saunan lämmitys ja päivällisen valmistus. Päivä kääntyy iltaan rauhallisesti saunoen. Kesäkuntoon pääsee, kun päivät mökillä kuluvat leppoisasti puuhastellen.

Toisaalta tavallinen puuhastelu on merkityksellistä. Kesäaika aktivoi liikkumaan ja ahkeroimaan. Huomaamatta liikumme enemmän kuin syksyisin ja talvisin. Olemme toimeliaita nimenomaan kesäajan ja ympäristön takia. Mitä vaatimattomampi ympäristö sitä enemmän kuljemme paikasta toiseen ihan tavallisia askareita toimittaen. Jokainen aktiivisuusrannekkeen tai askelmittarin käyttäjä voi todeta vaikutukset seuraamalla mittareiden lukemia. Huomaamatta mittareihin kertyy huippulukemia.

Hyvinvointia pihoilta ja puutarhoista

Mökillä ja puutarhassa työskentely edistää monella tavalla hyvinvointia. Työskentely on palkitsevaa, sillä näkyviä tuloksia syntyy joutuisasti. Tunne, että on saanut aikaan jotain itselle tarpeellista vahvistaa hyvinvointia. Kitketty kasvimaan edistää satoa, uudet halkopinot takaavat makoisat löylyt myös tulevina vuosina ja kesämökin kunnossapito turvaa rakkaan kesäpaikan arvon säilymisen.

Mielihyvän kokeminen palkitsee meidän välittömästä. Hyvän olon tunnistaa jälkeenpäin. Olo on raukea ja tyytyväisyys valtaa mielen hyvin tehdystä työstä. Työskentelyn jälkeen voi rauhassa istahtaa ihailemaan työnsä tuloksia ja kiittää itse ahkeroinnista. Kiitollisuuden kokeminen vahvistaa hyvinvointia.

Muista myös elpyminen

Mökki- ja puutarhatyössä keho saa monipuolista liikettä. Lihakset ja nivelet saattavat kipeytyä epätavallisista asennoista ja erilaisesta työskentelystä. Myös lämmittely valmistelee kehoa työskentelyyn ennen aloitusta. Täältä vinkit alkuverryttelyyn.

Työnteon lomassa kannattaa pitää taukoja ja tehdä elvyttäviä liikkeitä. Ympäröivä luonto rauhoittaa ja rentouttaa. Työnteon voi välillä keskeyttää ja pysähtyä tarkkailemaan ympäröivää luontoa. On rauhoittavaa seurata pihapiirin lintujen puuhia. Lyhyt elpymistauko on hyväksi keholle, mielelle ja sydämelle.

Poimi parhaat ergonomiavinkit kesäpuuhiin Selkäkanavalta.

Venyttele itsesi vetreäksi työskentelyn jälkeen. Vinkkejä venyttelyyn löydät Selkäliiton selkäkanavalta. Mukavan venyttelytuokion voi tehdä, vaikka saunan lauteilla.

Terveyttä liikunnasta

Monet tutkimukset vahvistavat, että kesällä ja keväällä fyysinen aktiivisuuden määrä on korkeampi kuin syksyisin ja talvisin. Monet mökki- ja puutarhatyötä ovat terveysliikuntaa parhaimmillaan. Terveysliikunnan määräksi suositellaan noin puolen tunnin kohtuullisesti kuormittavaa liikuntaa esimerkiksi reipasta kävelyä 5–7 päivänä viikossa tai kuormittavaa liikuntaa esimerkiksi hölkkää 20–60 minuuttia kolmasti viikossa.

Monet puutyöt, kuten halkojen hakkaaminen, kantaminen ja pinoaminen, vastaavat teholtaan kohtalaisen kuormittavaa tai raskasta liikuntaan esimerkiksi hölkkä, juoksu tai kuntosaliharjoittelu. Vastaavasti puutarhassa työskentely, kuten kaivaminen, kuokkiminen, lapiointi, harvennus tai kompostointi, vastaavat teholtaan reipasta kävelyä.  Ulkona pihoilla, metsässä ja puutarhassa oleskelu rauhoittaa ja elvyttää, mieliala paranee ja toiminta tehostuu. Mikä parasta hyvinvointi, terveys ja kunto kohentuvat.

Lue seuraavaksi