Siirry sisältöön

Olen yli 50-vuotias nainen. Sairauksia, kilpirauhasen vt, korkea verenpaine, tiheälyöntisyys, erilaisia tuki- ja liikuntaelinsairauksia, pernisiöösianemia, hormonaalinen sairaus….

Olen joutunut ottamaan Metohexalia kahdesti vuorokaudessa parin vuoden ajan. Nyt alkanut esiintymään takykardiakohtauksia nukahtamisen yhteydessä. Kestoltaan ovat lyhkäsiä, n. minuutin. Olen ehtinyt nukahtaa ja herään niihin toistuvasti. Sen jälkeen nukahtaminen vaikeaa.

Pernisiöösianemiaan olen saanut lääkityksen Cohemin debot pistoksina reilun vuoden. Nyt olen miettinyt, vaikuttaako kenties normalisoitunut sykkeeni (B-vitamiinihoito), mahdollisesti liialliseen beetasalpaaja-lääkitykseen. Eikö tämmöinen tulisi ottaa lääkärin huomioon lääkitystä tarkasteltaessa? Itse joutuu miettimään mistä mikäkin johtuu…..

Vai onko oireiluni vaihdevuosiin liittyvää? Millä tavoin oireeni syy voidaan saada selville?

08/06/2015

Ihmettelevä

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 8.6.2015
Päivitetty 4.6.2018

Ajatus liiallisesta beetasalpaajalääkityksestä ja tiheälyöntisyyskohtauksista ei oikein osu yksiin. Beetasalpaaja hidastaa pulssia ja estää rytmihäiriöitä. Eikö siis pitäisi pikemmin epäillä liian vähäistä beetasalpausvaikutusta? Beetasalpaajien annostelu on yksilöllistä ja riippuu myös siitä, mihin lääkityksellä pyritään. Usein leposyke 50–60/min ilmaisee sopivaa beetasalpausta, mutta jos hoidon tarkoitus on oireiden lievittäminen, ainoa peruste on koettu hoitovaste eli auttaako lääke.

Pernisiöösin anemian hoidon ei pitäisi vaikuttaa ainakaan kielteisesti sydämeen. Jos ennen hoitoa anemia oli merkittävä, siihen on saattanut liittyä tiheäpulssisuutta ja sydämentykytystä, mikä ehkä korjaantuessaan vähentää muun hoidon tarvetta.

Vaihdevuosioireet ovat moninaiset. Erityisesti kuumiin aaltoihin voi liittyä myös sydämentykytystä.

Avainkysymys on illalla ja yöllä esiintyvien lyhyiden tiheälyöntisyys (takykardia) -kohtausten laatu: kiihtynyttä normaalisykettä vai rytmihäiriöitä? Sen saa parhaiten selville EKG:n pitkäaikaisrekisteröinnillä eli holter-tutkimuksella.

08/06/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset