Siirry sisältöön

Olen 37-vuotias nainen. Lääkityksinä Thyroxin 0,1 mg (kilpirauhasen vajaatoiminta), Zolt 15 mg & 30 mg (refluksitauti), Mirtazapin Orion 7,5 mg (unta parantamaan), Topimax 125 mg (migreenin esto).

Söin migreenin estoon 12 vuotta eri beetasalpaajia vaihdellen (Emconcor, Metozoc, Propral, Atenolol, Hypoloc jne.) isoilla annoksilla (esim. Emconcoria 10 mg, Metozocia 200 mg, Propralia 120-240 mg). Valmiste vaihdettiin aina toiseen siinä vaiheessa kun edellisestä meni teho migreenin hoidossa eli noin parin vuoden välein. Jossain vaiheessa kun kaikki beetasalpaajat oli käyty migreeniin läpi, yritettiin silloista beetasalpaajaa lopettaa. Sain ohjeeksi ensi puolittaa annoksen kahdeksi viikoksi ja lopettaa sitten, mutta sydämeni sekosi siitä täysin ja alkoi tykyttää hulluna ja lääkärikin kuuli stetoskoopilla että syke oli epätasainen. EKG:tä ei silloin otettu. Lääkäri kehoitti aloittamaan beetasalpaajat uudeelleen. Sain lähetteen 24-tunnin holter-tutkimukseen. Tutkimuksen aikana söin taas beetasalpaaja isolla annoksella ja tutkumus osoittikin että rytmihäiriöitä oli sangen vähän. Jatkoin salpaajien syömistä.

Toissakesänä kiipesin vesitorniin ja ylöspäästyäni sydän hakkasi hulluna salpaajasta huolimatta, oksetti, silmissä sumeni ja olin viittä vaille pyörtymässä. Pysyin tajuissani kun laitoin pään jalkojen väliin, mutta huonoa oloa kesti kauan. Nyt viime syksynä nykyinen neurologini purki beetasalpaajan (Emconcor) pois sitten hitaammalla aikataululla, 8 vk:n aikana. Olen ollut ilman beetasalpaajaa nyt 5 kk, mutta sydämeni leposyke on yhä korkea (90) ja vähäinenkin rasitus nostaa sykkeen pilviin, siis ihan kevyt siivoaminen tms. Puhumattakaan, että yrittäisi esim. pyöräillä, jossa syke nousi ja henkeä ahdisti niin, että ei paljon pyöräily kiinnosta. Kuvittelin, että beetasalpaajan lopetus parantaisi liikuntakykyä, mutta näyttää käyneen päinvastoin. Kauanko kestää, että sydän tottuu elämään ilman beetasalpaajaa, vai tottuuko ikinä? Olen käynyt terveysasemalla muutamaan otteseen beetasalpaajan lopetuksen jälkeen sydänfilmissä ja syke on ollut siinä korkea (120), mutta muuten filmi ok. Heidän ainoa neuvonta on ollut palata syömään beetasalpaajaa, onko näin? Verenpaine on aina ollut normaali tai jopa matalahko ja beetasalpaajan lopetus ei ole siihen vaikuttanut. Mietin että johtuuko kaikki beetasalpaajista vai onko minulla sitten jonkinlainen rytmihäiriö?

26/03/2016

Beetasalpajan lopetuksesta

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 29.3.2016
Päivitetty 4.6.2018

Pitää paikkansa, että beetasalpaajahoito, etenkin suuriannoksinen, on lopetettava vähitellen, muuten tulee sydämentykytysoireita. Viiden kuukauden kuluttua ei enää uskoisi, että kyse on pelkästään beetasalpaajan vieroitusoireista. Joillakin autonomisen hermoston sympaattinen haara vallitsee (sympatikotonia), toisilla taas parasympaattinen (vagotonia). Sympatikotoniaan kuuluu tiheäpulssisuutta ja raajojen kylmyyttä. Kyse ei ole sairaudesta vaan ominaisuudesta. Tällaiset ihmiset voivat usein paremmin beetasalpaajan aikana, vagotoniset taas huonommin. Fyysisen kunnon kohentaminen vähentää sympatikotoniaa ja lisää vagotoniaa. Tämän lisäksi beetasalpaajahoito on pitkäaikaisenakin varsin vaaraton, siinä mielessä terveysasemalta saatu neuvo on pätevä.

29/03/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset