Hyppää sisältöön

Hei.
Olen 54-vuotias nainen. Minulle laitettiin keinonivel polveen marraskuussa -17. Tammikuun -18 lopulla sain syvän laskimotukoksen ja lisäksi tuli flimmeri. Tällä hetkellä syön Eliquis 5mg x2 puoli vuotta, tarvittaessa menee Burana 800 mg tai 600 mg yöksi sekä Panacod. Toistaiseksi olen joutunut näitä syömään lähes joka yö. Lisäksi otan aamuisin Somac 40 mg niin kauan kuin syön kipulääkkeitä. Lisäksi minulla on Bisoprolol 2,5 mg x 1/2 tbl tarv. tykyttelyyn. Toisen flimmerin sain 11.3.18. Molemmat flimmerit on saatu kääntymään betasalpaajalla. Minulla on vaihtelevasti lisälyöntejä, jotka on todettu hyvänlaatuisiksi. Kilpirauhasen toiminta on norm. TSH 1.4 ja T4V 18.8. Kardiologi on tehnyt sydämen UÄ viime lokakuussa, eikä mitään patologista löytänyt. Verenpaineet ovat noin 60-75/- 100/120 ja syke 46-65. Beetasalpaajaa jatkuvaksi lääkitykseksi ei ole kokeiltu, koska syke on levossa aika matala, yöllä välillä vain 43. Kannattaisiko jotain rytmihäiriöihin kokeilla, kun alkavat jo häiritä enemmän, eikä ”pelko” flimmeristä ei ole kiva? 
Olen käyttänyt Liverin (maarianohdake-valmiste) maksan toimintaa tukemaan, mutta nyt lopetin sen. Onko haitallinen välillä käytettynä, tai voiko olla edes mitään hyötyä? Olen harkinnut aloittaa Menoforce (Salviaa) strong -valmisteen käytön, koska kärsin unettomuudesta ja yöhikoilusta. En luultavasti voi käyttää mitään varsinaisia hormonivalmisteita, koska olen sairastanut rintasyövän -11. Lisäksi onko Pycnogenol-valmisteen käytöllä rajoitteita lääkitykseni suhteen?
En uskalla omin päin sotkea lääkitystäni ja elimistöäni ja olisin kiitollinen asiantuntijan vastauksesta. Lämmin kiitos!

13/03/2018

maijuy

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 22.3.2018
Päivitetty 4.6.2018

Luontaistuotteet eivät ole lääkkeitä vaan ravintolisiä. Niitä ei ole tutkittu lääkkeiden tapaan, eikä niitä myöskään valvota kuten lääkevalmisteita. Luontaistuotteiden yhteisvaikutuksista toisiinsa tai varsinaisiin lääkkeisiin on vain vähän tutkittua tietoa. Siksi yhteiskäytössä tulee noudattaa varovaisuutta. Yleisesti voidaan sanoa, ettei luontaistuotteita suositella käytettäväksi yhdessä sydänlääkkeiden kanssa.

Kysyjällä on käytössä veren hyytymistä hidastava lääkitys, Eliquis® (apiksabaani), jota tarvitaan vastikään todetun laskimotukoksen vuoksi. Lääkettä käytetään yleisesti myös eteisvärinään liittyvän aivoverenkiertohäiriön ehkäisyyn suuressa tukosvaarassa olevilla potilailla. Kysyjän kertomista valmisteista ainakin salviaa sisältävän tuotteen (Menoforce®) on kerrottu vaikuttavan toiseen veren hyytymiseen vaikuttavaan lääkkeeseen, Marevaniin®. Valitettavasti vaikutuksesta Eliquis-valmisteeseen ei ole mitään tietoa. Sama pätee maaohdakkeeseen (Liverin®) ja rannikkomännyn kuoriuutteeseen (Pycnogenol®). Näin ollen viisainta olisi välttää näiden tuotteiden käyttöä. 

Eteisvärinä on rytmihäiriö, jolla on taipumus toistua. Ensimmäisen rytmihäiriökohtauksen jälkeen ei yleensä vielä aloiteta säännöllistä rytmihäiriölääkitystä. Jos kohtaus kuitenkin toistuu, kannattaa harkita rytmihäiriön estolääkitystä. Estolääkitys otetaan päivittäin, jotta rytmihäiriö ei alkaisi. Beetasalpaaja (esim. bisoprololi) on turvallinen valmiste ja annos valitaan yksilöllisesti. Muutamia muitakin estolääkkeitä löytyy, jos beetasalpaaja ei sovellu.

22/03/2018

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset