Siirry sisältöön

Käytössäni beetasalpaaja (Bisoprolol 2.5 mg 1/2 – 1 tbl/päivässä) rytmihäiriöihin. Sydämen uä normaali, holter-tutkimus ok. Tällä hetkellä 1 tbl päivässä.
RR esim. 101/66 pulssi 41 eli RR laskenut; ennen säännöllistä lääkkeen käyttöä esim. 135/98 ja pulssi 56-72. Kysymys: onko noin matalasta pulssista
haittaa? Voiko laskea yöllä liikaa? Oireita ei juurikaan ole, joskus vähän huippailee. Rasituksessa kylläkin pulssi nousee n. ad 140 asti riippuen
rasituksen laadusta.

06/11/2015

Huolestunut

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 9.11.2015
Päivitetty 4.6.2018

Ilmeisesti hoidettavat rytmihäiriöt ovat lisälyöntejä. Niitä ei yleensä tarvitse hoitaa, ainakaan jatkuvalla pitkäaikaisella lääkityksellä. Tähän sääntöön on poikkeuksia, esimerkiksi jos lisälyöntejä on hyvin runsaasti tai niiden aiheuttama haitta on suuri siitä huolimatta, että on selvitetty niiden vaarattomuus. Kysyjän tilanteessa on kysyttävä, kummasta on enemmän haittaa: lisälyöntituntemuksista vai siitä, että hitaan pulssin vuoksi joskus heikottaa ja huippailee. Tämä ei ole sen vaarallisempaa tai haitallisempaa kuin mitä aiheutuneista tuntemuksista seuraa. Beetasalpaajat voivat myös estää pulssin nousua rasituksessa, jolloin suorituskyky heikkenee. Kysyjällä tämä haitta ei ole merkittävä, koska kohtuullinen sykkeen nopeutuminen rasituksessa toteutuu.

09/11/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset