Siirry sisältöön

Miehelläni on verenpaine korkealla, tänään mitattuna 223/87, pulssi 64. Hänellä on verenpainelääke Bisoprol ratiopharm 5 mg ½ tbl aamuisin, mutta ei näytä auttavan, päinvastoin. Onko väärä lääke? Bisoprolia hän on käyttänyt kolmisen kuukautta ja nyt ovat nilkat ja jalkaterät turvoksissa. Aiemmin hän söi puolisen vuotta Linatil 5 mg, mutta kuivan yskän vuoksi vaihtoi lääkkeen. Normaalisti verenpaine ennen lääkitystä on ollut n.170-190 / 80. Mukana ovat myös reumalääkkeet. Ei muita sairauksia. Hoikka mies, ei tupakoi, ennen liikunnallinen, nyt nivelrikon vuoksi liikunta hyvin rajoitteista. Olen hyvin huolissani.

Tupasvilla

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 1.1.2015
Päivitetty 4.6.2018

Ei ole odotettavissakaan, että tuon asteinen verenpaine hoituisi yhdellä lääkkeellä. Vähänkin vaikeammassa verenpainetaudissa tarvitaan 2-3 lääkkeen yhdistelmää, joskus vielä useampia lääkkeitä. Linatil kuuluu ACE:n estäjiin, jotka tosiaan voivat aiheuttaa kiusallista kuivaa yskää, vaikka käytetty annoskin oli varsin pieni. Itse yleensä vaihdan tuolloin ATR:n salpaajaan, joita on tarjolla useita, esimerkiksi losartaani 50-100 mg/vrk. Siihen yhdistäisin joko kalsiuminestäjän tai pieniannoksisen nesteenpoistolääkkeen, usein tarvitaan näiden kolmen yhdistelmää. Toki myös beetasalpaajia, joihin bisoprololi kuuluu, käytetään verenpainelääkkeinä. Hoitotulos arvioidaan noin kuukauden välein ja lääkkeitä lisätään, kunnes päästään toivottuun tulokseen. Kaiken pohjalla ovat tietysti elintavat, joista  tupakoimattomuus ja normaalipainoisuus ovatkin tässä tapauksessa kunnossa, ravinnossa suolan välttäminen tärkeimmällä sijalla.

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset