Siirry sisältöön

Minulle on tehty pallolaajennus 31.12.2013 jonka jälkeen lääkitys on Primaspan, Bisoproact, Cardace, Simvastatin + (Efient 1 vuosi). Ihossa alkoi kuitenkin esintyä kuivia kohtia, joten aloin noin vuosi sitten syödä Omega 7 -kapseleita. Käydessäni hammaslääkärillä minulle sanottiin että Omega 7 toimi verenohentajana eli onko syytä lopettaa kyseisen valmisteen otto?

18/05/2016

Gutta

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 19.5.2016
Päivitetty 4.6.2018

En löytänyt kirjallisuushaulla mitään tietoa omega 7 -rasvahappojen ja veren hyytymisen välisistä yhteyksistä. Hammaslääkäri on varmaan yleistänyt tietoa pitkäketjusista omega 3 -rasvahapoista eli kalaoljyistä, joilla tosiaan on veren hyytyvyyttä vähentävä vaikutus. Epävarmuudessa on viisainta pelata varman päälle ja olla käyttämättä kyseistä valmistetta tai muitakaan ns. luontaistuotteita, joista osalla on tutkittu vaikutus veren hyytymiseen ja haitallinen yhteisvaikutus (vahvistava tai heikentävä) hyytymislääkkeiden kanssa, osalla tiedot ovat puutteellisia tai olemattomia. Ihon kuivumiseen taitaa sitäpaitsi saada varmemman avun rasvaamalla.

19/05/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset