Siirry sisältöön

Olen kohta 60-v. mies. Todettu perinnöllinen rasva-aineenvaihdunnan häiriö. Normaalin terveystarkastuksen yhteydessä v. 2011 todettu erittäin korkea kolestoroli (>10). Rasituskokeen ja varjoainekuvauksen jälkeen tehty 4 suonen ohitusleikkaus. Sen jälkeen vointi ollut hyvä. Viime vuosina ovat lihaskivut alkaneet vaivata. Pistävää hartiaseudun kipua sekä rintalastan takana ja ylävatsan lihaksistossa. Näitä alkaa esiintyä isomman rasituksen jälkeen ja uusi rasitus tuo ne nopeasti esiin. Melko kevytkin seisaaltaan työskentely, jossa joutuu yläruumista pitämään hieman jännittyneessä asennossa, aiheuttaa sietämätöntä lihaskipuilua. Lepoasennossa kipu hellittää. Viime vuosien aikana ollut kolme kertaa kylkiluiden alueella monta viikkoa kestänyt kipu, joka vaikuttaa kylkiluiden murtumalta. Viimeksi ortopedi määritteli sen olevan rintalastan ruston murtuma. Lääkityksenä mm. rosuvastatiini, beetasalpaaja ja ezetrol. Voiko tämä olla statiinien aiheuttamaa? Niistä taitaa tosin olla melko mahdoton luopua, koska ne pitävät kolestorolin arvot hyvinä. Minulla ei ole muita riskitekijöitä (ei ylipainoa, tupakointia, alkoholin liikakäyttöä) ja liikunkin kohtuullisesti.

03/11/2016

Lihaskipuja

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 4.11.2016
Päivitetty 4.6.2018

Tehokas kolesterolin hoito on kysyjälle erittäin tärkeää. On varsin kyseenalaista, liittyvätkö kysyjän kivut lainkaan statiinilääkkeisiin. Kivuillehan ortopedikin tarjosi vaihtoehtoista selitystä. Tosin “rintalastan ruston murtuma” kuulostaa oudolta. Olisikohan tarkoitettu rintalastan ja kylkiluun välisen rustoliittymän kiputilaa, jota kutsutaan Tietzen oireyhtymäksi? Ilman vammaa syntyvät luunmurtumathan vaativat perusteellista selvittelyä, mutta tähän ortopedi olisi varmasti ohjannut, jos tarvetta on. Nyt on tärkeää hoitaa kivut oletetun aiheuttajan mukaan lääkityksellä ja mahdollisesti fysioterapialla.

Ks. myös vastasta Statiinit ja lihaskivut nimimerkille Kivun orja.

04/11/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset