Siirry sisältöön

Infarkti ja pallolaajennus joulukuussa 2013, silloin aloitettiin kolesteroli lääkitys, kokonaiskolesteroli silloin noin 6. Noin 3-5 kk lääkityksellä meni ok, sen jälkeen kaiken maailman kramppeja, kipuja, huonovointisuutta, väsymystä, mahavaivoja ollut vaihtelevasti ihan näihin päiviin. Välillä olo jopa paranikin. Käytössä ollut statiini vaihdettiin kokonaan ezetroliin, mutta nyt sitten lisättiin ezetrolin 10 mg kanssa käyttettäväksi Lescol / Fluvastatin 20 mg, kun ei trigly arvot olleet aivan kohdillaan, muuten arvot oli hiukan suositusten ylitse, nyt ne oli hyvä 0.79 huono 2.2 ja trikgly 2.2.. Niin että onko se tuo statiini aivan ainut asia millä saa pidettyä kolesterolit aisoissa, kun kipu/huonovointisuus vaan on ja kestää ja ainoana ohjeena olen saanut, että nämä on määrätty ja yleisesti hyvin siedettyjä?

Kun olen lukenut, että olisi vaihtoehtoisia lääkkeitäkin statiineille kolesteroli/triglyserooli arvojen aisoissa pitelemiseksi, joskin kalliimpia ja kelan korvausten ulkopuolella? Kun täällä periferiassa ei lääkäreillä ole kiinnostusta ottaa asioista selvää, tai ainakin tällä hetkellä tunnuttaa kipujen yms. kanssa taistellessa!

29/12/2015

Statinisti?

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 30.12.2015
Päivitetty 4.6.2018

Tosiasia on, että statiineista on ylivoimaisesti paras näyttö uusien tautikohtauksien estossa niillä, joilla jo on sepelvaltimo- tai muu valtimotauti tai jotka ovat suuressa sairastumisen riskissä. Statiinit ovat myös halpoja ja helppokäyttöisiä valtaosalle käyttäjistä.

On myös totta, että jotkut kokevat haittavaikutuksia statiinihoidon aikana. Tällöin tärkeä – mutta joskus vaikea – kysymys on, miltä osin oireet todella johtuvat statiinista (tai muusta pitkäaikaishoidosta kuten verenpainelääkkeistä) ja miltä osin yhteys on sattumaa. Tietenkään haittavaikutuksista kärsivää ei lohduta yhtään se, että statiini (tai muu lääke tai hoito) on “yleisesti ottaen” hyvin siedetty, kysehän on yksilöstä ja hänen kokemuksistaan. Kysyjän mainitsemista oireista epäilyttävimpiä ovat lihaskrampit, koska niillä todella näyttää joskus olevan syy-yhteys statiiniin (mutta muistettakoon, että valtaosa lihaskrampeista esiintyy ihmisillä, jotka eivät käytä statiineja). Väsymys, vatsavaivat ja yleinen huono olo ovat paljon epämääräisempiä asioita.

Kannattaa kokeilla eri statiineja ja pieniäkin annoksia. Kokeiluihin kuuluvat myös riittävän pitkät (2–3 kuukautta) lääketauot, joiden aikana vointia myös aktiivisesti tarkkaillaan ja merkitään oireet muistiin. Jos vointi on aina yhtä tasaisen tai vaihtelevan kurja, syy-yhteys johonkin lääkkeeseen tai joihinkin lääkkeisiin alkaa tuntua epätodennäköiseltä. Tutkimuksissa 50–90 % statiinista haittavaikutusten takia luopuneista pystyy myöhemmin käyttämään statiinia ongelmitta. On myös tehty sokkotutkimuksia, joissa haittoja kokeneet eivät lainkaan erota, käyttävätkö he statiinia vai lumelääkettä. Kokeilujen jälkeen pitää päättää, haluaako henkilö käyttää statiinia vai ei. Vapaaehtoistahan se on, totta kai.

Jos johtopäätös on se, että statiini ei todellakaan sovi, harkitaan muita vaihtoehtoja. Etsetimibi (Ezetrol) on yksinään käytettynä heikkotehoinen, mutta voi olla hyödyksi pienen statiiniannoksen kanssa, jos tämä on hyväksyttävä. Tietyin edellytyksin voi käyttää myös fibraattiryhmän lääkkeitä. Vanhoja sappihappoja sitovia resiinivalmisteita on edelleen käytettävissä, mutta ne ovat jääneet vähälle käytölle juuri siksi, että ne aiheuttavat paljon haittoja, etupäässä vatsavaivoja. Uusimpana vaihtoehtona mukaan ovat tulleet PCSK9-vasta-aineet, mutta niiden tutkimusnäyttö on vielä alustavaa, ja hinta (noin 600 euroa kuukaudessa, toistaiseksi ilman sairausvakuutuskorvausta) on useimmille liikaa.

30/12/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset