Siirry sisältöön

Taustaa: mies (63v, 64 kg, 167 cm), mielestäni kohtuullisessa peruskunnossa. Nuorena olen ollut kohtalaisen kovassakin kunnossa, rankkoja karate/taekwondo harjoituksia oli pahimmillaan 5-6 päivänä viikossa muutaman vuoden aikana lukiossa ja muutama vuosi vielä sen jälkeen.
Kysymys: käyn nykyisin yhtenä iltana viikossa kaksissa, lähes perättäisissä harjoituksissa. Tunnin jumppatreenin + puolen tunnin rauhallisen verryttelyn jälkeen on tunnin sählytreenit, tunnin keskisyke viimeksi n. 127 bpm, sählyssä 158, hetkellinen maksimisyke viimeksi 220 jumpassa, sählyssä 218 yhden täysillä kentän päästä päähän -juoksun jälkeen. Tuosta ei seuraa muuta kuin hetkellinen “ilmat pihalla” -olo, hetken jarruttelun jälkeen peli taas maittaa, vaikka syke nousee ajoittain n. 170-180, laskien nopeasti hetkellisen vaihtopenkilläolon (6-7 / peli) ajaksi nopeasti n. 125 bpm pysyen muuten n. 140-160 välillä. Tunnin harjoituksissa huippusyke esiintyy aina vain yhden ainoan kerran. Muu säännöllinen liikunta lähinnä 4-7 km:n päivittäinen kävely.
Lukemat ovat Polar V800 -fitnesmittarista, vastaavia lukemia myös aiemmalla Suunnon samantyyppisellä laitteella, joten sykevyön anturivika lienee poissuljettu? Vastaavaa sykkeen äkillistä nousua ollut jo vuosia hetkellisen maksimisuorituksen yhteydessä, maksimilukema ollut n. 230. Leposyke on n. 60.

05/10/2016

Vaarallisia lukemia?

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 8.10.2016

Sykemittarit eivät ole täysin luotettavia. Hetkellisiä sykearvoja voi sekoittaa esimerkiksi lisälyönnit. Mutta jos syke kovan treenauksen yhteydessä onkin hetken 220/min (esimerkiksi muutaman perättäisen lisälyönnin serauksena), mitäpä tuosta, jos se ei aiheuta muita oireita kuin treeniin luonnostaan kuuluvan uupumuksen.

08/10/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset