Siirry sisältöön

Puolitoista vuotta sitten sydäninfarkti ja pallolaajennus. On myös polymyosiittidiagnoosi. Ennen infarktia käytin aika usein Triptyl 10 mg hyvään nukkumiseen. Huomasin, että siinä yhtenä sivuvaikutuksena voi olla infarkti. Nyt kokeiltu melatoniinia, ei sovi. Mikä neuvoksi? Unettomuus ajoittaista, ei jatkuvaa.

25/11/2015

Marjukka

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 26.11.2015
Päivitetty 29.3.2019

Amitriptyliini (Triptyl) kuuluu trisyklisiin masennuslääkkeisiin. Niiden, samoin kuin uudempien SSRI-lääkkeiden käytössä kehotetaan varovaisuuteen sydänsairailla, koska ne voivat pahentaa sairauksiin muutenkin liittyvää rytmihäiriötaipumusta. Sydäninfarktin riskiä amitriptyliini ei lisää, vaikkakin se haittavaikutuslistoissa mainitaan harvinaisena haittana. Nuo listat eivät merkitse syy-seuraussuhdetta, vaan yksinkertaisesti sitä, että amitriptyliinihoidon aikana on (harvoin) todettu sydäninfarktitapauksia. Pieniannoksista amitriptyliinihoitoa pidetään turvallisena myös sydäninfarktin sairastaneilla, ja 10 mg on todella pieni annos, kun hyväksytty maksimiannos vakavaa masennusta potevilla on 300 mg/vrk. Turvallisuutta lisää, kun hoidon aikana tarkistetaan EKG:stä, ettei vakaville rytmihäiriöille altistavaa QT-ajan pitenemistä ole tapahtunut. Tämäntyyppisiä lääkkeitä on parasta käyttää säännöllisesti määräaika, esimerkiksi puoli vuotta, minkä jälkeen voi kokeilla, tulisiko toimeen ilmankin. Pitkäaikaisellekaan käytölle ei ole esteitä, jos se on tarpeen. Satunnaiseen “tarvittaessa” käyttöön nämä lääkkeet soveltuvat huonosti, koska vaikutuksen kunnolliseen esiin tulemiseen kuluu aikaa.

26/11/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset