Siirry sisältöön

Hei, olen sydämen vajaatoimintaa sairastava nainen. Minua mietityttää, minkälainen aerobinen liikunta vahvistaa vajaatoimintapotilaan sydäntä?
Millaiset syketavoitteet ja kuinka kauan uskaltaa aerobista liikuntaa harrastaa/kerta?

Miten turvallisen maksimisyketason voi määritellä? (Kuolematta)
Pitääkö lievää vajaatoimintaa sairastavan palautua pidempään kuin terveiden henkilöiden liikunnan jälkeen?
Miten voi ehkäistä emconcorin aiheuttamaa pohkeiden maitohapotusta? Tai miten sitä voi parantaa jälkikäteen?

Sydän

Vastaus

Annukka Alapappila, liikunta-asiantuntija
Julkaistu 7.9.2020

Liikunta on keskeinen osa sydämen vajaatoiminnan hoitoa heti varhaisesta vaiheesta lähtien. Keskeistä on arkiliikunnan lisäksi liikunta, joka parantaa monipuolisesti fyysistä kuntoa ja näin vähentää oireyhtymän aiheuttamia toimintakyvyn rajoituksia. Liikunnaksi suositellaan mielellään päivittäistä kestävyysliikuntaa, kuitenkin vähintään kolme kertaa viikossa 30 minuutin liikuntatuokiota. Liikunnan tehoa voi lisätä tuntemuksien mukaan kevyeen hengästymiseen asti, pitää välillä pieniä taukoja liikunnan lomassa tai liikkua välillä kevyemmin ja taas lisätä sopivasti vauhtia liikkumiseen. Perusperiaatteena on, että hengenahdistusta tai kohtuutonta väsymystä ei ilmene ja olo tuntuu hyvältä myös liikunnan jälkeen. Näin palautuminen on sujuvaa ja seuraavan päivän liikkuminen onnistuu luontevasti. Ylärajaa liikunnan kestolle ei ole ja tarkkoja sykerajoja tai -tavoitteita ei tarvita, sillä omat tuntemukset ratkaisevat liikunnan tehon. Jos kaikesta huolimatta oma oireeton maksimisyke kiinnostaa, sen selvittämisestä voi keskustella hoitavan lääkärin kanssa. Säännöllisen liikkumisen onnistumiseksi on tärkeää löytää itselleen mieluisat liikuntamuodot ja arkiliikunnan hetket.

Emconcor kuuluu beetasalpaajalääkkeisiin, joiden tehtävänä on hillitä sykkeen nousua myös liikunnassa. Näin ollen liikunnasta tulee kaiken kaikkiaan miellyttävämpää, kun sen aloittaa maltillisesti ja lisää tehoa vähitellen sekä päättää sen jäähdytellen. Kohtuullinen liikunta ei tuota maitohappoa. Sen sijaan pohjelihakset voivat kipeytyä poikkeuksellisen tehokkaasta pohjelihasten käytöstä esim. mäkikävelyn seurauksena. Lihasten palautumiseen auttaa tällöin venyttely.

07/09/2020

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset