Siirry sisältöön

Olen syönyt 10/14 asti verenpainelääkettä. Alkuun oli Cardace 10 mg, mutta se aiheuttti kuivaa yskää. Lääke vaihdettin ja Candesartan 10 mg, joka on sopinut hyvin. Nyt kuitenkin painetaso laskenut, systolinen alle 100 ja diastolinen n. 65. Pulssi nakuttaa 65, kun se verenpaineiden ollessa korkeimmillaan löi vain 47 kertaa minuutissa.
Tauotanko RR-lääkkeen vai puolitanko annoksen?

03/07/2015

Pinkeri57

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 10.8.2015
Päivitetty 4.6.2018

Lääkityksen muutokset on sovittava hoitavan lääkärin kanssa. Toki nykyinen verenpaine on reilusti alhaisempi kuin mihin lääkityksellä yleensä pyritään. Perustuiko lääkityksen aloitus yksittäisiin mittauksiin, jolloin kyseessä saattoi olla tilapäinen ilmiö, joka ei lääkitystä kaipaakaan? Voi olla myös niin, että lääkitys oli alun perin aivan perusteltu, mutta joskus lääkitys ikään kuin laukaisee valtimoissa olevan supistustilan, ja hoitoa voidaan ainakin tilapäisesti keventää tai lopettaakin. Seuranta on joka tapauksessa tarpeen.

10/08/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset