Siirry sisältöön

Hei ole 59-vuotias nainen. Verenpainelääkkeenä on Losatrix 50 mg ja nesteenpoistolääke Hydrex semi 25 mg kerran päivässä, verenpaineen heittelee väliin 98/70 sit toinen ääripäät 175/100 mistä voisi johtua? Kolestroli arvoni oli  9.3.2016 kokonaiskolestroli 6.9
Trigly  0,9
Hdl 1,97
Ldl 4,50

Miten saan arvoni kohdalleen?

Kiitollisena jään odottamaan.

06/01/2017

Sigge

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 11.1.2017
Päivitetty 4.6.2018

Verenpainelääkityksenä on kaksi eri valmistetta. Molemmat ovat paljon käytettyjä ja hyviksi koettuja. Losatrix-lääkkeen ongelma on sen lyhytvaikutteisuus, eli lääkkeen teho ei ehkä riitä tasaisesti koko vuorokaudelle. Ehdotan, että kysyjä ottaa lääkkeen kahdessa osassa, 50 mg 1/2 tablettia kaksi kertaa päivässä. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon, erityisesti suolapitoisuuksiin. Myös tummia makeisia (lakritsi, salmiakki) tulisi välttää, sillä nämä nostavat verenpainetta. Jos korkeita arvoja ei saada näillä toimilla hoidettua, voi hoitava lääkäri harkita toisenlaista lääkeyhdistelmää. On hyvä muistaa, että verenpaine vaihtelee myös luontaisesti (esim. makuulla ja levossa matalampi kuin puuhaillessa). Diureetteja (kysyjän tapauksessa Hydrex-valmiste) käyttävillä potilailla voi elimistön kuivuminen eli vähäinen nesteiden nauttiminen aiheuttaa ajoin verenpaineen liiallista laskua.

Korkeita kolesteroliarvoja hoidetaan ensin oikealla ruokavaliolla. Jos tämä ei riitä, kannattaa aloittaa kolesterolilääkitys varsinkin kun kysyjällä on valtimotaudin vaaratekijänä jo verenpainetauti.

11/01/2017

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset