Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Nuku yö ulkona

Suomen Latu haastaa jälleen suomalaiset nukkumaan yönsä ulkona. Majoittua voi telttaan, tarppiin, laavuun tai vaikka kuusen alle.

20.8.2018
·
Cecilia Bergström
·
Kuva: Juha Tuomi/Suomen Latu

Tärkeintä on nauttia luonnosta ja jokamiehenoikeuksien suomasta mahdollisuudesta yöpyä ulkona. Yönsä voi viettää kansallispuistossa, retkeilyalueilla tai vaikka takapihalla.

Luonnosta nauttiminen vaikuttaa monella lailla myös terveyteen ja hyvinvointiin. Se lisää levollisuutta ja auttaa palautumaan stressistä. Syke ja verenpaine voivat madaltua jopa jo noin 15–20 minuutissa. Mieliala voi kohota jo viidessä minuutissa.

– Luonto houkuttelee liikkumaan, mikä auttaa huolehtimaan muun muassa verenpaine -ja rasva-arvoista sekä hallitsemaan painoa, sanoo Sydänliiton liikunta-asiantuntija Annukka Alapappila.

Parvekkeelle tai metsähotelliin

Suomen Ladun yhdistykset järjestävät eri polilla Suomea kaikille avoimia tapahtumia, joissa pääsee yöpymään kokeneiden retkeilijöiden kanssa. Ulkona voi yöpyä myös omatoimisesti pihalla, parvekkeella tai lähiluonnossa.

Inkooseen, Savonlinnaan, Ylivieskaan ja kuudelle muulle paikkakunnalle rakennetaan 100–200 henkilöä vetävät metsähotellit, joista voi varata tapahtuman nettisivujen kautta maksutta teltta- tai riippumattopaikan. Tapahtumissa on myös muuta ulkoilullista ohjelmaa.

Syysyössä nähdään!

Viime vuonna toista kertaa järjestetty Nuku yö ulkona -haaste sai kesäkuun 17. päivänä suomalaiset liikkeelle sankoin joukoin. Ulkona yöpyi lähes 130 000 suomalaista.

– Toivottavasti mahdollisimman moni sydänyhdistys lähtee myös haasteeseen mukaan. Olisi upeaa, jos edellinen osallistujamäärä saataisiin ylitettyä syysyössä, sanoo markkinoinninsuunnittelija Hanna Laakso Suomen Ladusta.

Tämän vuoden Nuku Yö Ulkona vietetään 8.9.2018. Tapahtumien lisäksi voit osallistua myös jakamalla oman nukkumiskokemuksesi sosiaalisessa mediassa #nukuyöulkona-tunnisteella.

 

Lue seuraavaksi

T
Mielen hyvinvointi
Lue artikkeli
T
Mielen hyvinvointi
Lue artikkeli
T
Liikuntavinkit
Lue artikkeli