Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Vinkit terveellisempään leivontaan

Jos leivonnaiset kuuluvat jokapäiväiseen kahvihetkeen, satsaa niiden terveellisyyteen ainakin välillä.

15.5.2018
·
Mari Olli
·
Mehevä ja mausteinen nyhtöpulla taipuu niin retkievääksi kuin kodin lämmössä vietettävään herkkuhetkeen. Kuva: Sydänmerkki/Elvi Rista

Kotikokkailuista ja leipomuksista saa helposti terveellisempää syötävää kun kiinnittää huomiota raaka-aineiden valintaan ja ainessuhteisiin.

Reseptiikan tuunaaminen on hienovaraista hommaa: jokaisella raaka-aineella on oma tehtävänsä. Siksi mitään ainesta ei yleensä voi jättää kokonaan pois ilman että valmiin leivonnaisen maku, rakenne tai ulkonäkö kärsivät. Onneksi pienillä asioilla voit vaikuttaa lopputulokseen.

Neljä jauhopeukalon kevennysvinkkiä

1. RASVA: Korvaa esimerkiksi 1/3 taikinan rasvasulasta nesteellä tai hedelmäsoseella. Esimerkiksi 150 g sulatettua rasvaa > sulatettua rasvaa 100 g + ½ dl haudutettua teetä tai omenasosetta.

2. SOKERI: Sokerilla on leivonnassa monia tehtäviä ja sen korvaaminen on vaikeampaa ilman että maku ja rakenne kärsivät. Sokerin määrää voi hieman vähentää, jos leivonnaiseen tulee hilloa tai muuta makeaa täytettä. Energiattomat makeutusaineet sopivat makeuttajiksi esimerkiksi kakku- ja torttutäytteisiin.

3. KERMA: Vaihda kuohukerma vaahdotettuun vaniljakastikkeeseen tai kevyempiin vispi-tuotteisiin. Jos rakenne vaatii, lisää liivatetta tai maitorahkaa kiinteämmän olomuodon saamiseksi. Jos käytät mieluiten kermaa, käytä sitä ohjetta niukemmin ja täydennä määrä rahkalla tai jogurtilla.

4. KÄYTÄ HEVIÄ: Kevennä täytteitä ja taikinoita kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla. Esimerkiksi piirakkataikinoihin kasvisraasteet tai -soseet tuovat mehevyyttä, jolloin rasvaa voi vähentää.

Tiesitkö että:

Pulla on mitä parhain kevytleivonnainen: puolen litran pullataikinaan riittää 100 g tai 1 dl rasiamargariinia, öljyä tai pullomargariinia. Sokerin määrääkin voi yleensä vähentää 1–1 ½ dl:aan, täytteistä riippuen. Muita hyviä valintoja ovat muna-sokerivaahtoiset kakut, kääretortut ja piirakat, joissa myös täytteen aineksiin kiinnitetään huomiota.

Annoskoolla on merkitystä!

Myös rasvaisemmat ja makeammat leivonnaiset ovat silloin tällöin ok – varsinkin, jos malttaa pitää herkkupalan pienenä. Toisaalta kevyemmänkin herkun hyödyt valuvat hukkaan, jos kahvitellessa maistuu puolikas marjapiirakka tai pulla poikineen.

Tutustu Sydänmerkin herkullisiin ja terveellisempiin leivontaohjeisiin!

Lue seuraavaksi

R
Terveellinen syöminen
7.8.2018

Arjen pelastajat

Lue artikkeli
R
Terveellinen syöminen
Lue artikkeli
R
Ruoka ja hyvinvointi
Lue artikkeli