Hyppää sisältöön

Sydänmerkki – löytyy vaikka mistä!

Mitä Sydänmerkki-tuotetta sinä käytät? Ehkä margariinia, kinkkuleikettä tai leipää? Tiesitkö, että Sydänmerkin voi ruokakaupassa löytää yli 1400 erilaisesta tuotteesta. Nyt selvitetään, mitä ne tuotteet voivat olla!

Kuva: Sydänmerkki/Kristiina Hemminki

Parikymmentävuotta sitten kaupan elintarvikevalikoimat olivat sekä erilaiset että monin tavoin suppeammat kuin nykyisin. Myös Sydänmerkki-tuotteiden valikoima oli merkin käynnistyessä 2000-luvun alussa melko vaatimaton sekä määrältään että tuoteryhmiltään. Ensimmäisten joukossa tulivat rasvaton maito ja jogurtti, margariini ja kinkkuleikkele. Tavallisia, jokapäiväisiä tuotteita.

Vuosien kuluessa Sydänmerkki-tuotteet ovat valikoimaltaan kasvaneet runsaasti ja ylittää kokonaisuudessaan jopa 2000 tuotteen rajapyykin. Valtaosa tuotteista löytyy ruokakauppojen valikoimista, osa tuotteista on valmistettu suurkeittiöiden käyttöön. Lisäksi huomion arvoista on, että tuotemäärät eivät ole vain kasvaneet vaan tuotevalikoima on myös monipuolistunut.

Suomalaiset arvostavat terveellisyyttä ruokavalinnoissa

Sydänmerkki-tuotteiden laajenemisen ja kasvun mahdollistavat useammat asiat. Ensimmäisten joukossa tulee se, että terveellisyys on edelleen iso trendi ja kuluttajat kaipaavat terveellisiä tuotteita valittavakseen. Sydänmerkin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat ruoassa ensisijaisesti kotimaisuutta, hyvänmakuisuutta, edullisuutta ja terveellisyyttä. Jopa 70 % suomalaista kertoo ruoan terveellisyyden olevan merkityksellinen asia hyvinvoinnilleen ja vaikuttavan ruokavalintoihin. Luultavasti juuri tästä syystä myös yli 70 % Sydänmerkin tietävistä kokee tärkeäksi, että elintarvikkeista löytyy Sydänmerkki ja 61 % sanoo valitsevansa Sydänmerkki-tuotteen, jos kaksi samanlaista tuotetta on vierekkäin.

Sydänmerkki on vakiinnuttanut paikkansa kuluttajien sydämissä, mutta myös muualla yhteiskunnassa – Sydänmerkki huomioidaan viranomaistaholla esimerkiksi ravitsemussuosituksissa. Sydänmerkki siis tunnustetaan luotettavaksi välineeksi kuluttajalle edistää terveellisiä valintoja.

Ajankohtaisuus ja vastuullisuus huomioidaan kriteereissä

Kun Sydänmerkille on kysyntää, myös yritysten kannattaa panostaa terveellisempien tuotteiden kehitykseen. Jotta Sydänmerkki-tuotteiden määrä voi kasvaa ja valikoima monipuolistua, myös järjestelmän tulee olla ajan tasalla: Sydänmerkkiä voi hakea vain, jos tuotteelle löytyy sopiva tuoteryhmä ja kriteerit.

Sydänmerkki-järjestelmää kehittäessä seurataan tarkasti ihmisten ruokatottumuksia ja -trendejä. Kriteerejä täytyy olla sellaisille tuoteryhmille, minkä tuotteita ihmiset kuluttavat. Sydänmerkin teettämä tutkimus kertoikin, mihin tuoteryhmiin suomalaiset erityisesti toivoivat lisää Sydänmerkki-tuotteita. Erityisesti toivottiin lisää Sydänmerkki-tuotteita valmisruokiin, viljavalmisteisiin ja maitotuotteisiin. Nämä ovat tärkeitä signaaleita sekä Sydänmerkki-tiimille että toisaalta yrityksille, jotka Sydänmerkki-tuotteita kehittävät.

Toisaalta kysymys ei ole pelkästään vallitsevista ruokatrendeistä ja suomalaisten ruokatottumuksista vaan myös siitä, miten merkkijärjestelmä kantaa vastuuta ihmisten terveydestä.

Tiedämme yhä tarkemmin yksipuolisen, vahvasti eläinperäisen ruokavalion haitoista sekä ihmiselle että ympäristölle. Lisäksi erityisesti monet uutuustuotteet on hankala arvioida terveellisyysnäkökulmasta. Siksi kriteereitä kehittämällä Sydänmerkki pyrkii auttamaan kuluttajia myös uutuustuotteiden kuten laajenevien kasvipohjaisten tuotteiden valikoimien parissa. Lisäksi laajemmassa kuvassa Sydänmerkki pyrkii kannustamaan sekä kuluttajia että yrityksiä kokonaisvaltaisesti kestävämpään ja terveellisempään eli monipuolisempaan ja kasvisvoittoiseen suuntaan.

Jo yli 100 yrityksellä käytössä

Moni elintarvikeyrityksistä on ollut mukana Sydänmerkki-järjestelmässä pitkään, osa jo alusta alkaen kuten Valio ja HK. Tällä hetkellä kaikilla suurilla elintarvikevalmistajalla Suomessa on Sydänmerkki-tuotteita ja moni keskisuuri tai pieni yritys on ottanut Sydänmerkin käyttöön.

Toki on vielä monia tuoteryhmiä, missä kaivataan lisää tuotteita, erityisesti pienemmiltä toimijoilta. Kuluttajien kysyntä vaikuttaa vahvasti tarjolla oleviin tuotteisiin. Kannattaakin rohkeasti esittää omia toiveita elintarvikevalmistajille ja kaupalle. Loppuvuoden ja ensi vuoden aikana uusimpina Sydänmerkki-tuotteina tullaan näkemään monet Pirkka- ja Pirkka Parhaat -tuotteet. K-ryhmän tavoitteena on lisätä Sydänmerkki noin 200 tuotteeseen.

Myös kaupparyhmät Lidl ja S-ryhmä ovat ottaneet merkin laajasti käyttöön omissa tuotemerkeissään.

Sydänmerkki-tuotteita löytyy yhä useammasta tuoteryhmästä

Mikä on siis käytännössä muuttunut Sydänmerkissä sitten alkuvuosien? Suurin muutos lienee se, että Sydänmerkkiä voi tänä päivänä hakea laajasti monenlaisiin erilaisiin tuoteryhmiin. Myös yritykset ovat löytäneet Sydänmerkin uudet tuoteryhmät ja niinpä tuotevalikoima on laajentunut kaupan hyllyllä entisestään.

Jos katsoo konepellin alle, eli Sydänmerkki-kriteereihin, alkuvuosina kriteerit painottuivat enemmän vähärasvaisiin vaihtoehtoihin. Nyt Sydänmerkki-valikoimassa korostuu enemmän hyvä rasvanlaatu, ei ensiarvoisesti vähärasvaisuus.

Tuoteryhmälisäyksiä on tullut ennen kaikkea erilaisten puolivalmisteiden suuntaan: Sydänmerkki näkyykin aikaisempaa enemmän välipaloissa, valmisruoissa, ruoanlaittoa helpottavissa puolivalmisteissa, kuten tölkkikasviksissa ja -kaloissa, pakastekasviksissa, pihveissä ja pyöryköissä. Toinen nouseva trendi on kasvipohjaiset tuotteet. Nykyisin kriteereitä löytyy erilaisille kasviproteiineille, kasvipihveille ja -pyöryköille sekä nestemäisille kasvispohjaisille tuotteille ja kasvipohjaisille välipaloille.

Kriteerilisäykset näkyvät kaupan hyllyllä laajempana valikoimana: maidon rinnalla voi valita lukuisia kasvipohjaisia Sydänmerkki-juomia. Keitoista, pastoista, salaateista ja muista valmisruoista voi löytää entistä helpommin Sydänmerkki-vaihtoehtoja. Jogurttien rinnalle on tullut smoothiet, kasvipohjaiset välipalat ja proteiinijogurtit. Aamiaisviljavalmisteista on valittavina puuroja, muroja, myslejä ja granoloita Sydänmerkillä. Pakastealtaasta voi bongata lukuisia Sydänmerkki-pihvejä, -puikkoja ja -puolivalmisteita.

Sydänmerkin tuotehaku

Sydänmerkin verkkosivuilla voit tutustua kaikkiin Sydänmerkki-tuotteisiin ja niitä tuottaviin valmistajiin.

Tutustu Sydänmerkki-tuotehakuun osoitteessa sydanmerkki.fi/tuotteet

Lue myös: Terveellisestä ruuasta makunautintoja. Yhä useampaa kuluttajaa kiinnostavat oma terveys ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Näiden toteuttaminen arjen ruokavalinnoissa voi kuitenkin olla haastavaa ja siihen kaivattaisiin apuja.

Lue seuraavaksi