Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Arjen pelastajat

Vaikka aurinko vielä paistaa lämpimästi ja kesä tuntuu olevan parhaimmillaan, on arki monessa perheessä jo jatkanut rullailuaan. Arkiralli on usein minuuttipeliä, aikataulujen ja menojen tarkkaa sumplimista, hermoja ja jaksamista vaativaa. Siksi perusasioita, kuten riittävästä unesta ja säännöllisestä syömisestä kannattaa pitää kiinni.

7.8.2018
·

Säännöllinen syöminen auttaa jaksamaan kiireisenkin päivän. Ruokarytmi on jokaisella yksilöllinen, mutta pääasia on, että napostelun sijaan suositaan kunnon aterioita ja välipaloja. Lapset ovat säännöllisyyden suhteen vielä aikuisia kriittisempiä: nälkäkiukku iskee helposti, jos ateriavälit venyvät.

Arjen pelastajia ovat helpot välipalat, jotka säilyvät jääkaapissa aamusta, tai jopa edellisestä illasta iltapäivään, kulkevat mukana paikasta toiseen tai valmistuvat nopeasti, silloin kun nälkä iskee. Hyvän välipalan sisältö on muutakin kuin sokeria, joka saa verensokerin pomppimaan ylös alas. Näillä ohjeilla otat arjen haltuun.

Juotavat välipalat

Marjasmoothie

Vihersmoothie

Puolukkainen piimäjuoma

Maistuvaa puuroa

Pähkinäinen puuro

Raparperivispipuuro

Tuorepuuro

Uunissa valmistuvat

Pannukakku

Näkkileipä ja valkosipulilevite tai porkkanalevite

Ohrasuurimorieska

Valmiit leivät

Broileriwrapit

Toastit

Ruokaohjeet ovat Sydänmerkin reseptejä, joissa on mietitty rasvan, sokerin ja suolan määrää. Niissä on käytetty kaupasta löytyviä Sydänmerkki-tuotteita mahdollisimman paljon.

Ruokapakkausten Sydänmerkki kertoo yhdellä vilkaisulla, että tarkastele­masi ruoka on omassa sarjassaan parempi valinta: vähäsuolaisempi leipä, vähäsokerisempi muro, kuituisempi pasta. Kun otat tavaksesi valita aina Sydänmerkittyä, säädät kuin huomaamattasi omaa ja läheistesi ruokavaliota terveellisempään suuntaan. Voit hyvin ja jaksat paremmin.

Lue lisää Sydänmerkistä ja tutustu muihin resepteihin www.sydanmerkki.fi

Lue seuraavaksi

R
Ruoka ja hyvinvointi
26.5.2018

Grillataan

Lue artikkeli
R
Ruoka ja hyvinvointi
Lue artikkeli
R
Ruoka ja hyvinvointi
Lue artikkeli