Hyppää sisältöön
Etusivu / Terveys & Hyvinvointi / Puu tulee sisälle

Puu tulee sisälle

Taiteilija Ilona Rista uskoo vahvasti puun voimaan.

Minna Ruotsalainen
Julkaistu 3.10.2016
Päivitetty 7.9.2018
Ilona Rista on oppinut tuntemaan päämateriaalinsa koivun läpikotaisin. Taiteilija esitteli työstämäänsä reliefiä syksyn Formassa Messukeskuksessa. Kuva: Tiina Eloranta

Tietokoneen näytöllä kääntyvät 3D-mallinnokset suunnitteilla olevan auditorion puutaiteesta. Modernin puutaiteilijan tärkein työkalu ei ole puukko, vaan tietoteknologia. Puutaiteilija Ilona Rista mieltää kätevästi molemmat, puun ja tietoteknologian, osaksi tämän päivän kansallista identiteettiä.

– Puu herättää puhtaana luonnonmateriaalina varmaankin jokaisessa suomalaisessa jotain tuntemuksia. Se rauhoittaa, sitä ihaillaan ja halutaan usein koskettaa, Ilona Rista kiteyttää ja toteaa uskovansa puun hyviin fysiologisiin ja psykologisiin terveysvaikutuksiin.

Muutama vuosi sitten vuoden taiteilijanakin palkitun Ristan puuseinät ja -reliefit tunnetaan aina ulkomailla asti. Hänen taiteensa näkyy niin Genevessä Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuslaitoksen pääauditoriossa kuin Suomen Pariisin suurlähetystössä. Iso mäntymetsäseinä-teos kerää myös katseita uudessa OP-Pohjolan toimitalossa Helsingissä. Uusimpia pienempiä töitä on myös Vaasan keskussairaalan hiljaista huonetta koristava, prosenttitaiteena toteutettu puupaneeleista valmistettu Mezzoforte-teos.

Parhaimmillaan Ristan teokset ovat myös akustisia ratkaisuja, seinät voivat kätkeä myös taakseen valo- ja ilmanvaihtotekniikkaa. Uusien mallien suunnitteluprosessi vie yleensä vuosia.

3D-mallinnoksen jälkeen teos työstetään valmiiksi koneilla. Viimeistelyssä urbaani puutaiteilija tarttuu vielä hiekkapaperiin.

Yli kolmenkymmenen taiteilijavuotensa aikana Rista on oppinut tuntemaan päämateriaalinsa koivun läpikotaisin. Hän on työstänyt niin afrikkalaista eebenpuuta, tammea, selluloosaa kuin ajopuuta, mutta koivun tasainen värisävy viehätti eniten ja osoittautui myös käytännöllisimmäksi taiteessa. Koivu mieltyy myös sopivan suomalaiseksi ja skandinaaviseksi. Kaikkia puulajeja pystyy Ristan mukaan työstämään, kunhan oppii niiden hyvät ja huonot puolet. Moni tuskailee puun elävyyttä materiaalina, mutta Rista sanoo kunniottavansa puun luontaisia ominaisuuksia ja nauraa kesyttäneensä puun kunnioittamaan tekijäänsä.

Puussa riittää työsarkaa yhdelle naiselle, mahdollisuuksien kirjo on valtava.

Puuta hyödynnetään yhä surullisen vähän. Puu pitää jo itsessään sisällään ajatuksen visuaalisuudesta, ekologisuudesta ja rauhoittavuudesta. Hygroskooppisena materiaalina se huolehtii myös huoneen kosteustasapainosta.

Rentouttava vaikutus

Puupintojen myönteiset terveysvaikutukset sisätiloissa ovat kiinnostaneet viime aikoina monissa maissa. Tutkimuksissa on todettu, että parhaimmillaan puu materiaalina sisätiloissa tukisi terveyttä alentamalla luonnon tavoin stressiä ja verenpainetta. Eräässä japanilaisessa tutkimuksessa puupinta sisustuksessa näytti myös vahvistavan vanhainkodin asukkaiden sosiaalista käyttäymistä, emotionaalisia suhteita ja itseilmaisua.

Tutkimusten valossa puuta on alettu hyödyntää yhä enemmän maailmalla sairaalarakentamisessa ja sisustuksessa, jossa ylipäätään yhtenä trendinä tuoda luontoa visuaalisin keinoin sisälle.

– Puun koskettaminenkin on muita materiaaleja pehmeämpi fysiologisesti ja kokemuksellisesti. Puu on jännä ja lämmin materiaali, puutaiteilija muistuttaa.

Rista iloitsee meneillään olevasta puuarkkitehtuurin uudesta noususta ja mahdollisuudesta olla luomassa puukulttuuria. Ainakin puheen tasolla jokainen suomalainen arvostaa kotimaista puuta. Paremminkin voisi tietysti olla.

– Käytännössä puuteollisuus ja uusien tuotteiden kehitystyö on aika vaatimatonta. Vihreä kulta muuntautuu edelleen usein vaneriksi, laudoiksi ja rimoiksi.

Luonnon inspiroima

Taiteilijaperheessä kasvanut Rista on aina rakastanut käsillä tekemistä, kaikenlaista uuden luomista. Vaikka Rista on opiskellut taiteita ja entisöinyt välillä kipsikoristeita rakennuksilla, puu on tuntunut aina kaikista omimmalta materiaalilta. Hän yritti veistää puuta muiden vanavedessä jo lapsena. Kun tuli aika miettiä tulevaa ammattia, isoäiti ehdotti Ristalle puuseppäkoulua.

Ensimmäiset kymmenen vuotta urallaan Rista veisti verstaallaan kaiken käsin, mikä opetti paljon ja synnytti omaleimaisen kädenjäljen. Nykyään verstaan koneiden terät ja pyörimisnopeudet ovat jo vuosien ajan säädetty koivulle sopiviksi.

Verstaallaan Helsingin Harakansaaressa Rista viettää aikaansa harvemmin kuin ennen, mutta puutaiteilija inspiroituu yhä merestä ja metsästä.

Lue seuraavaksi

Tietoa
Tukea
Lahjoita
Liity jäseneksi