Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Prosessointi on ruuan käsittelyä

Olemme unohtaneet, että prosessointi on ruuan käsittelyä. Prosessoikaa ihmiset, prosessoikaa!

Anna Kara, ravitsemusasiantuntija
Julkaistu 22.8.2019
Kuva: Cecilia Bergström

Suomella on pitkät perinteet maatalousmaana, jossa useat sukupolvet ovat tottuneet itse kasvattamaan ruokansa. Takavuosina ruoka on tuotettu lähellä, sen alkuperä on ollut hyvin tiedossa ja valmistustavat, prosessointi,  perimätietoja edellisiltä sukupolvilta. Kaupungistuminen on kuitenkin aiheuttanut huolta uusien sukupolvien ruokasuhteesta. Tietävätkö nuoret enää, että maito tulee lehmästä ja porkkanat maasta?

Toisin kuin kuvittelisi, eivät nykyajan kaupunkilaislapset hukassa ole! Ruuan trendikkyys on tuonut kaupunkien kasvatit taas lähelle luontoa. Kasvun ihmeen ja sadonkorjuun pystyy kokemaan myös betoniviidakossa viljelyspalstojen ja siirtolapuutarhojen muodossa. Kaupunkilaispäiväkodeissa on omat kasvatuslaatikot ja ajan hermoilla olevat vanhemmat hakevat elintarvikkeet suoraan maatiloilta.

Tämän hetken vitsaus ei ehkä olekaan enää alkutuotannon tuntemattomuus, vaan pikemminkin ruokaan liittyvän tiedon suuri määrä. Ruoka ei ole enää vain ruokaa, porkkanoita ja perunoita. Ruokaa määrittävät kalorit, makrot, e-koodit ja prosessointi. Termejä, jotka herättävät meissä ajatuksia ja tunteita. Kun tietoa on määrättömästi yhden googletuksen päässä, haasteena on luotettavan tiedon löytäminen. Vaaditaan vahvaa lähdekriittisyyttä, eikä sekään aina riitä.

Professori Marina Heinosen ruokapuheessa prosessointi toistuu usein. Prosessoinnista on tullut mörkö. Olemme unohtaneet, että prosessointi tarkoittaa kaikea ruuan käsittelyä. Prosessoimme kun pilkomme porkkanaa tai lämmitämme ruokaa. Leivän leipominen on prosessointia, jo käytettävät raaka-aineet kuten jauhot ja hiiva on prosessoitu.

Heinonen muistuttaa, että prosessointi ei ole mittari ruuan terveellisyydelle, vaan terveellisyydestä kertoo ravintosisältö. Hyvästä ravintosisällöstä, eli terveydelle paremmasta valinnasta, kertoo puolestaan Sydänmerkki. Se myönnetään omassa tuoteryhmässään terveellisemmille valinnoille. Näin sadonkorjuun aikaan ei voi olla muistuttamatta, että kaikki kasvikset ovat Sydänmerkki-tuotteita. Siispä kannustan prosessoimaan: pilkkomaan, keittämään, survomaan, säilömään ja ennen kaikkea syömään satokauden herkkuja hyvällä ruokahalulla.

Ihania sadonkorjuun ruokahetkiä kaikille lukijoille!

Lue seuraavaksi