Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Kaikki liike on hyväksi iäkkäiden naisten sydänterveydelle

Kevyt arkiliikunta ehkäisee sydänsairauksia myös iäkkäillä naisilla, selviää uusista tutkimuksista.

Krista Salonen, liikunnanohjaajaopiskelija
Julkaistu 6.6.2019
Kuva Anna Kara

Arkiliikunta, kuten puutarhatyöt, lasten kanssa leikkiminen, pieni puuhastelu kotona ja rauhallinen kävely riittävät pienentämään riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Aktiivinen arki tekee hyvää kaikille. Pienikin liikkeellä olo on terveyttä edistävää.

Moni mieltää liikunnan kovaksi salitreeniksi ja hikiliikunnaksi. Oman pään sisällä muotoutuvat säännöt saattavat estää liikunnan pariin lähtemisen. Moni mieltää liikunnan hyödylliseksi vain, jos siihen käyttää aikaa vähintään tunnin. Ajatus ei välttämättä motivoi liikkumaan – muutakin tekemistä olisi. Totuus kuitenkin on, että pienet hetket liikkeessä tekevät hyvää. Hyötyliikunta ja kotitöiden tuoma liike ovat turhaan aliarvostettuja. Uusien tutkimustulosten valossa kevyt liikunta ja arkiaskareet tuovat iäkkäille naisille toivottuja terveyshyötyjä.

Kevytkin liikunta kannattaa

Kaikella aktiivisuudella on rooli iäkkäiden naisten sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Tutkimuksen mukaan noin 80-vuotiailla naisilla, jotka harrastivat päivittäin kevyttä liikuntaa ja arkiaktiivisuutta, oli 42 prosenttia pienempi riski sairastua sydäninfarktiin ja menehtyä sepelvaltimotautiin. Liikuntasuosituksiin yltäminen voi tuntua haastavalta ja epärealistiselta. Tutkimustulos on hyvä osoitus iäkkäille henkilöille siitä, kuinka kevytkin liikunta kannattaa.

Tärkeää on löytää itselleen mielenkiintoista puuhasteltavaa.  Sitä voi olla ruoan laittaminen perheelle, uusien reseptien kokeilu, siivoaminen, tavaroiden järjestely, marjojen keräily, puutarhatyöt tai vaikka ikkunashoppailu. Kuten sanottu, kaikki liike merkitsee. On myös todettu, että koirien omistajat liikkuvat enemmän. Joskus voisi ottaa tutun koiran ilolla hoitoon ja saada siitä itselleen kävelykaverin. Kivojen askareiden parissa askeleita kertyy huomaamatta ja passiivinen päivittäinen istumisaika vähenee. Lihakset työskentelevät ja ajatukset pysyvät kirkkaampina.

Puutarhatöissä tulee liikuttua huomaamatta

Sydänsairauksien ehkäisyn lisäksi kevyellä liikkumisella on paljon muitakin hyötyjä. Puutarhatöiden lomassa aika kuluu nopeasti, minkä ansiosta ateriarytmit pysyvät yllä paremmin ja uni tulee illalla nopeammin. Aamulla voi tuntea nukkuneensa sikeämmin. Passiivisuus johtaa helposti turhaan naposteluun, jolloin aterianälkää ei tule. Kun pitkin päivää puuhastelee siellä täällä erilaisia kotitöitä, on nälkä aivan erilainen. Ruoka maistuu paljon paremmalta!

Koskaan ei ole liian myöhäistä lisätä arkiaktiivisuutta. Kannattaa aloittaa niistä asioista, joista on itse kiinnostunut.  Aktiivisuutta ei kannata mieltää aina liikunnaksi, jolloin vaihtoehtoja ja mielekkyyttä saattaa löytyä paljon helpommin. Kesän saapuessa on ihana esimerkiksi lähteä lähimetsään tutkimaan kasveja ja eläimiä. Samalla jalat ja koko kroppa saavat liikettä huomaamatta. Vai olisiko aika laittaa parveke tai takapiha täyteen kauniita kukkia ja siivota koti kesää varten? Sydän kiittää.

Lue myös Sepelvaltimotaudin vaaratekijät ovat naisella monimuotoisempia

Lue seuraavaksi