Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Hyvää mieltä luonnosta

Luonto lisää hyvinvointia ja terveyttä monella tavoin. Tutkimusten mukaan jopa kymmenen minuutin luonto-oleilu laskee sykettä, hengitystiheyttä, verenpainetta ja vähentää stressihormoneita. Luonto auttaa rauhoittumaan ja rentoutumaan.

Anne Kuusisto
Julkaistu 12.4.2018
Kuva: Anna Kara

Yli kahden tunnin luonnossa oleilun jälkeen elimistön immuunipuolustusjärjestelmä vahvistuu. Yli viisi tuntia kuukaudessa luonnossa oleilevilla on huomattu myös mielialan kohentumista ja positiivisten tunteiden lisääntymistä.

Luonnossa liikkuessa on helpompi kokea läsnäoloa. Meillä on taipumuksena elää päämme sisällä. Ajattelemme koko ajan tulevaa tai mennyttä. Luonnossa aistimme aukeavat ja kokemuksemme tästä hetkestä syventyvät. Ajatusten voi antaa kulkea kuten pilvien taivaalla, huomioida ne mutta jättää takertumatta niihin. ”Mielenkiintoista, minussa liikkuu tällaisia ajatuksia.” Kun antaa ajatusten mennä ja kuljeskelee luonnossa aistit avoinna, luonto pääsee vaikuttamaan meihin.

Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa suhde luontoon ja metsään. Kaikenlaiset luonto-, piha- tai puutarhaympäristöt toimivat mielen hyvinvoinnin edistäjinä. Etsi oma mielipaikkasi luonnosta ja käy siellä usein. Tee havaintoja ja valitse avoin, elämää ihmettelevä asenne. Arjessa sisäinen puheemme on usein analysoivaa.

Sanoitamme, pohdimme ja arvioimme asioita. Luonnossa liikkuessa tietoisen ajattelun voi jättää vähemmälle. Ole kauneuden ja luonnonihmeiden etsijä.
Luonnon hyvinvointivaikutukset vaikuttavat meihin sekä tietoisesti että tiedostamattomasti. Säännöllinen oleilu luonnossa auttaa kehoa pääsemään yhä nopeammin samaan rentoutumisen tilaan.

Myös luontokuvista voi ladata hyvinvointia, jos luontoretkiä on vaikea toteuttaa. Itselle tärkeillä kuvilla voi vahvistaa hyvinvointia silloinkin, jos elämään kuuluu surua tai vaikeuksia.

Kokeile näitä:

  • Hyvää tekevä hiljaisuus. Vaikka lenkkeilet tai kuljet luonnossa ystävän tai perheen kanssa, voi sopia, että osa matkasta kuljetaan hiljaisuudessa. Kuunnellaan ympäristöä ja havaitaan mielenkiintoisia ja puhuttelevia asioita. Evästauolla tai esimerkiksi nuotiolla voidaan vaihtaa kuulumisia ja havaintoja. Yhteinen hiljaisuuden kokemus voi olla voimauttava.
  • Pötköttele luonnossa ja tee havaintoja ylöspäin katsellen. Pilvet, puut, kasvit ja linnut näyttävät erilaisilta alhaaltapäin katsottuna.
  • Katso oksaa tarkasti, halaa puuta, kosketa erilaisia pintoja. Yritä kokea elämän energia kasveissa ja itsessäsi.
  • Kuulostele ääniä läheltä ja kaukaa silmät suljettuina. Kuulostele myös itseäsi, ääniä ja ajatuksia sisälläsi. Ja puhu itsellesi lempeästi.

Lue seuraavaksi

Kaupallinen yhteistyö
Lue artikkeli
Kaupallinen yhteistyö
Lue artikkeli
Kaupallinen yhteistyö
15.4.2019

Sydämen asialla

Lue artikkeli
T
Mielen hyvinvointi
Lue artikkeli
T
Mielen hyvinvointi
Lue artikkeli
T
Mielen hyvinvointi
Lue artikkeli
T
Mielen hyvinvointi
Lue artikkeli
T
Mielen hyvinvointi
Lue artikkeli
T
Mielen hyvinvointi
Lue artikkeli