Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Monta syytä lähteä sieneen!

Sienet ovat hyvä lisä ruokavalioon ja sienestys on hyvä harrastus niin liikunnan ja ruokahuollon kuin mielen hyvinvoinnin kannalta. Sienestysaika jatkuu pitkälle syksyyn.

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija
Julkaistu 9.8.2018
Kuva: Tiina Eloranta

Tässä muutama syy, miksi sienet ovat hyvää syötävää  ja sienimetsälle kannattaa lähteä.

1. Kevyttä syötävää

Koska sienissä on vain vähän energiaa, niitä voi käyttää kasvisruokien ohella myös tuomaan keveyttä, makua ja vaihtelua liharuokiin.

2. Kivennäis- ja hivenaineita

Sienet sisältävät vaihtelevia pitoisuuksia esimerkiksi seleeniä ja kaliumia sekä muita kivennäis- ja hivenaineita, joten ne ovat loistava osa monipuolista ruokavaliota.

3.  D-vitamiinia

Sienet kuuluvat niihin harvoihin elintarvikkeisiin, jotka sisältävät luonnostaan D-vitamiinia. Sienten D-vitamiinipitoisuuksissa on paljon eroja, mutta esimerkiksi suppilovahvero ja kantarelli sisältävät runsaasti D-vitamiinia.

4. Kuituja ja muita bioaktiivisia yhdisteitä, kuten polyfenoleja

Sienten kuitupitoisuus on samaa luokkaa kuin kasviksissa, joten ne auttavat saavuttamaan päivittäisen kuitutavoitteen. Sienten mahdollisia positiivisia vaikutuksia esimerkiksi kolesteroli- ja insuliiniaineenvaihduntaan, suoliston mikrobistoon ja immuunivasteeseen tutkitaan aktiivisesti.

5. Kohtuullisia määriä melko hyvälaatuista proteiinia

Mitään proteiinipommeja sieniruoista ei saa, mutta sienten aminohappokoostumus on monipuolisempi kuin monien kasvisten. Erityisesti kasvissyöjän ruokavaliossa ne voivat auttaa turvaamaan riittävän monipuolista aminohappojen saantia.

Teksti Heli Virtanen

Lue seuraavaksi