Siirry sisältöön

Mielikuvaliikkeet tauottavat etätyötä

Moni etätyöntekijä unohtuu työn ääreen huomaamattaan useammaksi tunniksi. Tässäpä haastetta lihaksille ja koko keholle. Yhtä moni tietää, että pitkä paikallaan olo ja istuminen olisi hyvä katkaista useamman kerran työpäivän aikana, mielellään kerran tunnissa.

Annukka Alapappila, liikunta-asiantuntija
Julkaistu 3.4.2020
Päivitetty 14.4.2020
Kuva: Sydänliitto Anna Kara

Etätyössä kehomme voi joutua entistä kovemmalle. Kotona on harvemmin mahdollista säätää tai vaihdella työpöydän korkeutta. Onneksi tuoleja saattaa olla erilaisia, joista valita se paras työntekoon. Vaikka työasento olisi hyvä, niin siitä huolimatta on hyvä antaa lihasten ja koko kehon rentoutua aika ajoin, tässä muutamia taukojumppaliikeitä.

Nytkö pitäisi pistää lihakset ja keho liikkeelle? Juuri nyt, kun työn imu on parhaimmillaan. Mitä pitäisi tehdä? Kestääkö kauan? Ei juuri nyt. Kohta. Moni meistä tunnistaa nuo ajatukset omikseen.

Nyt on oikea hetki

Kokeile rennon leppoisasti joitakin seuraavista mielikuvaliikkeistä. Muutama liike ja minuutti riittää. Tee liikkeet seisten.

  • Pianon soittaminen – vauhdita verenkiertoa sormissasi
  • Jättiläislehmän lypsäminen –  lisää liikettä yläraajoihin
  • En tiedä -liike – anna vauhtia koko hartiaseudulle pumppaamalla hartioita ylös ja alas
  • Kyllä-liike ja ei-liike  –  lepuuta niskalihaksiasi nyökkäämällä ja kiertämällä päätä
  • Ylimmälle hyllylle kurkottaminen  – venytä itsesi pitkäksi vastapainoksi istuma-asennolle
  • Sadepisaroiden ravistaminen pois housuilta – karsi jännitykset alaraajoista

Istumista kannattaa tauottaa ja vetreyttäviä liikkeitä tehdä

Työterveyslaitoksen tutkimuksien mukaan istumisen tauottaminen tehostaa työntekijän palautumista työstä. Se lisää tarmokkuutta, vähentää tuki- ja liikuntaelinten rasittuneisuutta ja kipuja sekä väsymystä ja muistamattomuutta.  Pienet, rennot verenkiertoa lisäävät liikkeet katkaisevat pitkään jatkuvan jännityksen lihaksissa. Varsinkin niska-hartiaseudun lihasten kireydestä johtuvia lihaskipuja ja -särkyjä, päänsärkyä ja jopa huimausta voi ehkäistä omin liikkein, hyvällä työasennolla ja tauottamalla työntekoa.

Jos useampi henkilö tekee etätyötä yhdessä, niin toinen toistaan muistuttaen kannattaa nousta tuolista ylös ja pitää pieni tauko. Samalla ajatuksien ja lihaksien voi antaa levätä. Moni huomaakin, että tauon ja jumpan jälkeen ajatus kulkee paremmin itse työssä ja työn tekeminen tehostuu.

Tutustu myös Kolme vinkkiä niska-hartiaseudun lihaksien rentouttamiseksi

 

 

 

 

 

 

 

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset