Siirry sisältöön

Suoliston mikrobisto vaikuttaa sydänterveyteen

Ihmisen suolistossa asuu monenlaisia mikrobeja, joista suuri osa majailee paksusuolessa. Ruokamme vaikuttaa siihen, mitkä mikrobit suolistossamme viihtyvät ja mitä yhdisteitä ne tuottavat. Edulliset mikrobit tuottavat yhdisteitä, joista sydän ja verisuonetkin hyötyvät.

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija
Julkaistu 19.8.2020
Kuva: Shutterstock

Ravinnon kuitu on kasviperäistä ainesta, joka ei sula ohutsuolessa. Sulamaton aines kulkeutuu paksusuoleen, jossa mikrobit hyödyntävät sitä ravinnokseen fermentoimalla eli hapattamalla. Kuidulla on kahdenlainen vaikutus: se ruokkii sellaisia mikrobeja, jotka tuottavat aineenvaihdunnassaan hyödyllisiä yhdisteitä ja toisaalta vähentää haitallisia yhdisteitä tuottavien mikrobien määrää.

Kuitu vaikuttaa suoliston kuntoon

Tyypillisessä länsimaisessa ruokavaliossa on vain vähän kuitua, mutta tyydyttynyttä rasvaa ja sokeria runsaasti. Tällainen ruokavalio edesauttaa terveyden kannalta epäedullisten mikrobien kasvua. Nämä tuottavat haitallisia yhdisteitä ja lisäävät matala-asteista tulehdusta eli inflammaatiota. Suolessa matala-asteisen tulehduksen yhdisteet heikentävät suolen seinämän solujen välisiä liitoksia, jolloin mikrobien tuottamat haitalliset yhdisteet vuotavat verenkiertoon. Näin ne pääsevät aiheuttamaan tulehdusta myös muissa kudoksissa, esimerkiksi valtimoissa.

Jos ruokavalio puolestaan sisältää runsaasti kasviksia ja kuitua, hyvät mikrobit valtaavat alaa suolistossa. Nämä mikrobit tuottavat muun muassa runsaasti limaa suolen seinämän vahvistamiseksi. Näin haitalliset yhdisteet eivät pääse seinämän läpi verenkiertoon vaan poistuvat elimistöstä.

Tasapainoinen mikrobisto tuottaa hyödyllisiä yhdisteitä

Hyvien mikrobien ruokkiminen kuiturikkaalla ruoalla tuottaa yhdisteitä, jotka parantavat sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa eli alentavat veren sokeripitoisuutta ja haitallista LDL-kolesterolia. Yhdisteiden on todettu vähentävän myös maksan rasvoittumista ja matala-asteista tulehdusta.

Nykytiedon valossa monet ruoan terveyshyödyt ja -haitat välittyvät juuri suolistomikrobien toiminnan kautta. Mikrobiston aineenvaihduntatuotteet voivat säädellä jopa keskushermoston toimintaa. On muun muassa havaittu, että mikrobien tuottamat yhdisteet säätelevät ruokahalua, mikä vaikuttaa painonhallintaan. Lisäksi suolistomikrobisto on mukana immuuni- eli puolustusjärjestelmän muodostumisessa ja ylläpidossa. Epätasapainoinen mikrobisto on yhteydessä lukuisiin sairauksiin.

Kasvispainotteinen ja runsaasti kuitua sisältävä ruoka ruokkii erityisesti hyviä mikrobeja, jotka huolehtivat terveyden ja hyvinvoinnin vahvistamisesta.

Hyvät kuidun lähteet:

  • täysjyväviljavalmisteet eli leivät, puurot, hiutaleet, leseet, myslit, murot, viljalisäkkeet
  • palkokasvit eli pavut, herneet, linssit
  • marjat ja hedelmät
  • vihannekset ja juurekset
  • pähkinät ja siemenet

Asiantuntijana Elintarvikkeet ja terveys -professori Marjukka Kolehmainen Itä-Suomen yliopistosta. Kolehmainen johtaa muun muassa tutkimuksia uudella suolistomallilla, jolla voidaan selvittää elintarvikkeiden, probioottien tai prebioottien sekä isännän ja suolistomikrobiston välisiä vuorovaikutuksia.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset