Siirry sisältöön

Terveellinen ruokavalio on ympäristöteko

Omaan ympäristökuormitukseensa voi vaikuttaa ruokavalion avulla monin tavoin.

Saara Siltasalmi, ravitsemustieteen opiskelija Elli-Noora Törrönen, ravitsemustieteen opiskelija
Julkaistu 26.9.2019

Ruoka on asumisen jälkeen merkittävin luontoon ja ilmastoon vaikuttava tekijä. Ympäristöongelmat ovat maailmanlaajuisia ja johtuvat suurelta osin ihmisen kiihdyttämästä ilmaston lämpenemisestä.

Suomessa ilmaston lämpeneminen lisää esimerkiksi sään ääri-ilmiöitä, kuten hellejaksojen pidentymistä ja sademäärien ja myrskyjen voimistumista.

Ilmaston lämpenemisen on arvioitu aiheuttavan monia terveysongelmia. Näihin lukeutuvat esimerkiksi helteistä aiheutuvat terveyshaitat, vesi- ja elintarvikevälitteiset epidemiat, sisäilmaongelmat ja kosteusvauriot sekä liukastumistapaturmat. Vaikutukset korostuvat iäkkäillä ja pitkäaikaissairailla.

Pienillä muutoksilla iso vaikutus

Ruokaan ja ruoantuotantoon liittyvät ympäristövaikutukset ovat olleet lähivuosina vilkkaan keskustelun ja tutkimuksen aiheina. Ruoka on asumisen jälkeen ilmastovaikutuksiltaan ja muilta ympäristövaikutuksiltaan merkittävin kulutusryhmä.

Maatalous aiheuttaa suurimman osan ruoan tuotannon ilmastovaikutuksista. Lannoitteiden käyttö, rehun viljely ja kalkitus vaikuttavat maaperän kasvihuonekaasupäästöihin. Lisäksi kasvihuonekaasupäästöjä syntyy lannan käsittelyssä ja märehtijöiden ruoansulatuskanavassa. Myös ruoan prosessointi, pakkaaminen ja kuljetus lisäävät ympäristökuormitusta, vaikkakin alkutuotantoa vähemmän.

Omaan ympäristökuormitukseensa voi vaikuttaa ruokavalion avulla. Lihan ja maitotuotteiden tuotanto on merkittävä tekijä luonnon monimuotoisuuden heikkenemisessä, maankäytön muutoksissa ja puhtaan veden liikakäytössä. Vegaaniksi ryhtyminen ei kuitenkaan ole ympäristön kannalta välttämätöntä. On olemassa useita erilaisia keinoja vaikuttaa ympäristöön omilla teoillaan ja kulutuksellaan. Tärkeitä ovat pienet, itselle realistiset muutokset.

Kuinka saavuttaa ruokavalion avulla parhaat ympäristö- ja samalla terveyshyödyt?

  • Valitse lautasmallin mukaisesti ravitsevia raaka-aineita ja syö oman energiantarpeesi mukaisesti.
  • Syö kasvisvoittoisesti.
  • Suosi satokauden kasviksia.
  • Ota tavoitteeksi vähentää roskiin heitettävän ruoan eli hävikin määrää.
  • Terveellinen ruoka on myös ympäristöystävällistä. Tee parempia valintoja Sydänmerkin avulla.

Vinkkejä kasvisten käytön lisäämiseen

  • Kokeile kasvisten lisäämistä tuttuihin resepteihin, esim. makaronilaatikkoon kasviproteiinivalmisteita ja perunamuusiin juureksia.
  • Yritä syödä joka aterialla jotain kasvista.
  • Hedelmät ja marjat sopivat oivasti jälkiruokiin ja leivontaan. Suklaakakkuunkin voi lisätä esimerkiksi kesäkurpitsaa ja porkkanaa!
  • Valitse lautaselle lihan sijasta kasviproteiinia.
  • Ota tavoitteeksi kokeilla uusia kasviksia ruoanlaitossa.
  • Hyödynnä Satokausikalenteria.

Lue lisää vinkkejä kasvisten käytön lisäämiseen.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset