Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Lautasmalli

Lautasmallin avulla ruokamäärät säilyvät kohtuullisina ja terveellisen ruokavalion periaatteet toteutuvat.

Tuija Pusa
Julkaistu 13.8.2018
Kuva: Anna Kara

Aterian koostaminen lautasmallin avulla:

  • Puolet lautasesta täytetään ensin kasviksilla, tuoreilla tai keitetyillä
  • Neljännes täysjyväviljalisäkkeellä, perunalla tai muilla juureksilla
  • Viimeinen neljännes vähärasvaisella ja -suolaisella lihalla, kanalla, kalalla, palkokasveilla (herneet, pavut, linssit).
  • Lisänä viipale vähäsuolaista täysjyväleipää, jolla kasvimargariinia, ja lasillinen rasvatonta maitoa tai piimää tai vettä. Öljypohjainen salaatinkastike sopii salaatin maustajaksi.

Laatikkoruoissa puolet lautasesta on varattu kasviksille ja puolet laatikkoruoalle. Keittoateriallakin voi hyvin nauttia annoksen kasviksia.

Lautasmalli auttaa koostamaan myös lapsen aterian. Aterian eri osasten suhteet säilyvät, vain annoskoko on pienempi.

Terveellisen välipalan voi koostaa lautasmallia hyödyntäen.

Lue seuraavaksi