Ikääntyminen voimavaraksi

Ikääntyminen on totuttu näkemään raihnaistumisena ja voimien vääjäämättömänä vähenemisenä. Kultaisien vuosien pohjatyöhön kannattaa ryhtyä viimeistään keski-iässä.

Marja Kytömäki, päätoimittaja
Julkaistu 7.6.2019
Annele Urtamo ja Satu Jyväkorpi. Kuva Kirjapaja/Uzi Varon

Ikääntyminen on edessä yhä useammilla. Odotettavissa oleva elinaikamme on pidentynyt useita vuosia – myös terveitä sellaisia. Terveys ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Sitä haastaa mm. naposteluun ja liikkumattomuuteen ohjaava elämäntyyli.

Ravitsemustieteilijä ja filosofian tohtori Satu Jyväkorven ja terveystieteiden maisteri ja fysioterapeutti Annele Urtamon Voimaa vuosiin -kirja uppoaa keski-ikäiseen, joka on herännyt siihen tosiasiaan, että kroppa ja toimintakyky eivät pysy ikuisesti entisellään. Omat vanhemmatkin alkavat raihnaistua. Jotakin pitäisi ryhtyä tekemään viimeistään nyt.

Lukijaa ei houkutella värikkäillä kuvilla, vaan selkeästi jaotellulla faktatiedolla. Hänelle kerrotaan, mitä ikääntyminen tekee kehossa ja selitetään perustellen, miten itsestä nyt kannattaa ryhtyä huolehtimaan. Paljon on tehtävissä ja moni asia on itsestä kiinni.

Avainasemassa ovat liikunta ja ravitsemus. Kuka se sanoikaan, että liikkuva mummo ei sammaloidu! Tekijät toppuuttelevat elintapamuutosherännäitä ottamasta liian isoja askelia. He korostavat, että huippukuntoa olennaisempaa on vaikuttaminen jokapäiväisiin pieniin arjen valintoihin. Niihin kirja tarjoaakin runsaasti helposti kotona toteutettavia konkreettisia liikuntavinkkejä, ruokaohjeita ja esimerkkipäiviä. Mukana on sekä helposti kotioloissa tehtäviä liikuntaharjoituksia että vaivattomia, mutta herkullisia ohjeita terveelliseen ruuanlaittoon. Sellaisia, joilla on todennäköinen mahdollisuus myös tulla osaksi jokapäiväistä arkea.

 

Voimaa vuosiin, vaali vireyttäsi ja jaksamistasi. Satu Jyväkorpi ja Annele Urtamo. Kirjapaja 2019.

 

Tutustu myös Voimaa vanhuuteen -sivustoon.

Lue seuraavaksi