Siirry sisältöön

Olen melkein 70-vuotias nainen. Minulla on kolme vuotta sitten todettu flimmeri. Käännetty kolme kertaa sähköllä. Lääkkeinä Bisoprolol 2,5 Mg kahdesti vuorokaudessa ja tietysti Marevan. Viimeisen rytminsiirron jälkeen, joka tehtiin noin vuosi sitten, liikkuminen vaikeutui siten, että puolen tunnin kävelylenkki on maksimi, jonka jaksan nyt yhteen menoon olla liikkeellä. Aiemmin jaksoin huomattavasti paremmin harrastaa liikuntaa. Pelasin mm. Golfia – puoli kierrosta tosin. Nyt en ole voinut ajatellakaan ko. liikuntamuotoa. Harmittaa, kun haluaisin liikkua enemmän. Mistä ko. seikka voisi johtua? Bisoprololko jarruttaa? 2,5 vuotta sitten tehty polkupyörätesti, joka meni hyvin. Voisiko asialle tehdä jotain?

18/10/2015

Liikuntaa rakastava

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 19.10.2015
Päivitetty 4.6.2018

Kysyjän arvelu siitä, että beetasalpaaja (bisoprololi) jarruttaa sykkeen nousua ja haittaa liikuntaa, voi hyvin olla oikeaan osunut. Jos syke ei nouse rasituksessa, jaksaminen jää huonoksi. Jos ymmärsin oikein, rytminsiirrolla on saavutettu normaali eli sinusrytmi. Tällöinkäytetään usein beetasalpaajaa ehkäisemään uusia eteisvärinän kohtauksia. Ehkäisyteho on kuitenkin verraten heikko, ja suurempi merkitys on sillä, että mahdollisesti tullessaan eteisvärinän on syketaajuudeltaan vähemmän tiheä ja haitallinen. Beetasalpaajan tarve ja annos arvioidaan yksilöllisesti ottaen myös huomioon mahdollinen haitta. Kysyjän kannattaisi keskustella hoitavan lääkärin kanssa beetasalpaajan vaikutuksesta hänen syketaajuuteensa ja mahdollisesta annoksen pienentämisestä.

19/10/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset