Siirry sisältöön

Olen 74-vuotias nainen ja odotan pääsyä kardiologiseen tutkimukseen 3 kk kuluessa. Syynä EKG:ssä havaittu paksuuntuminen ja sydämen sivuääni. Cardace-lääkitys aloitettu pari kuukautta sitten. Paineet aamuisin pääsääntöisesti alle 135, päivällä liikunnan jälkeen jopa alle 120, iltaisin koholla, jopa yli 160. Puolen vuoden sisällä minulla on ollut neljästi jonkinlainen kohtauksenomainen tila, jossa paineet kohoavat yli 200 ja muina oireina tiheä pulssi ja vahva huimaus. Viimeinen sellainen oli muutama päivä sitten, jonka jälkeen lääkäri määräsi Bisoprolol-lääkkeen Cardacen lisäksi. En ole sitä aloittanut vielä, koska mielelläni olisin odottanut tutkimustulosta ja yksityiskohtaisempaa tietoa tilanteestani. Pakkausselostuksen juuri luin ja riskit arveluttavat. Ennen kaikkea se, että lääke saattaa vaikuttaa sykkeeseen tavalla, joka aiheuttaa vaaratilanteen.  Lääkityksellä torjuttaisiin aivoinfarktin riskiä, joka minulle mahdollisen eteisvärinän takia olisi syntynyt. Onko lääkäri (johon minulla tässä yhteydessä on ollut vain puhelinkontakti) ehkä liian varovainen? Mikä on näkemyksenne, aloitanko lääkityksen vai odotanko?

12/01/2017

Bisoprolol

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 12.1.2017
Päivitetty 4.6.2018

Mainittu bisoproli-lääkitys on hyvin yleisesti käytetty beetasalpaaja. Lääke on turvallinen ja helppo käyttää. Lääkkeen määränneellä lääkärillä oli varmasti aiempi sydänfilmi käytettävissä ja hän on pohtinut lääkkeen turvallisuuden, jos on kerran lääkettä määrännyt. Lääke on erityisen hyödyllinen kysyjän mainitsemassa tapauksessa: kun syke kohoaa ja verenpaine nousee. Lääke ehkäisee myös varsinaisia rytmihäiriöitä. Lääkkeen turvallisuutta arvioitaessa olisi tietysti hyvä tietää suunniteltu annosvahvuus. Pienin käytetty tablettivahvuus kyseistä lääkettä on 2,5 mg, suurin jopa 20 mg vuorokaudessa. Jos annos on pieni, kuten yleensä aloitettaessa on, lienee turvallista aloittaa lääke kuten hoitava lääkäri on suunnitellut. 

12/01/2017

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset