Siirry sisältöön

Olen 63-vuotias, normaalipainoinen nainen. Lääkitys Bisoprolol 2,5 mg/aamu vasemman käden (essentiaaliseen?) vapinaan, jota myös herkästi nouseva pulssi korosti. Verenpainetta lääke laski jonkin verran. Nyt kotimittauksissa 130-140/70-80 ja pulssi laskenut noin 90:n tasosta 55-65.een. Vuoden 2014 mittauksessa kolesteroli oli 6,5, LDL 4.3, HDL 1,8, trig 0,93, joiden ja sukurasitteen (äiti ja veli sairastaneet diabetesta ja sepelvaltimotautia n. 50 vuoden iästä alkaen ja ollut sydän- ja aivoinfarkteja, johon veli menehtyi 55-vuotiaana) perusteella lääkäri olisi aloittanut statiinilääkityksen. Olen kuitenkin saanut kasvistanoliesterilevitteen käytöllä kolesteroliarvot laskemaan. Nyt kok.kolesteroli 5,7, LDL 4,3, HDL 2,trig sama 0,93. Olisiko statiinilääkitys aiheellinen, sillä ruokavaliotani en voi terveellisemmäksi, stressaamatta, enää parantaa päästäkseni tavoitelukemiin? Kuinka usein kolesteroliarvot tulisi mittauttaa, sillä ikää myöten ne tuntuvat nousevan?

11/06/2016

Sukurasitusta

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 13.6.2016
Päivitetty 4.6.2018

Jälkimmäisissä kolesteroliarvoissa on ilmeisesti kirjoitusvirhe. Ei ole mahdollista, että kokonaiskolesteroli laskee, jos HDL-arvo suurenee ja LDL- ja tg-arvot pysyvät ennallaan. Kaavan mukaan jälkimmäinen LDL-kolesteroliarvo on 3,3 mmol/l, mikä on aika hyvä muutos elintapakeinoilla ja stanolilevitteellä, toki täysin mahdollinen. Kysyjän tilanteessa (rankka sukutausta) pyrkisin vähintäänkin alle 2,5 mmol/l:n LDL-kolesteroliarvoon, ja se kyllä vaatii statiinihoidon. Elintapahoitoa unohtamatta. Ruokavalio ja muu elintapahoitokin pitää olla sellainen, että se on realistisesti toteutettavissa ja mahdollistaa hyvän elämänlaadun. Ei suinkaan ole niin, että mitä enemmän stressaa tai kärsii, sitä parempi tulos! Pikemmin päinvastoin. Olen siis samaa mieltä hoitavan lääkärin kanssa: statiinihoito.

13/06/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset