Siirry sisältöön

Minulla on siklosporiini-lääkitys vaikeaan kynsipsoriaasikseen. Kolesteroniarvoni ovat reippaasti koholla. Mikä lääke sopisi parhaiten alentamaan kolesteroliarvoja yhdessä siklosporiinilääkityksen kanssa ( 50 mg-100mg/pv)? Verenpainelääkkeenä on atacand plus 32/12,5 x 1., silti verenpaine luokkaa 140-150/85-100. Diabetes tyyppi II myös todettu, lääke Metforem tauolla, nyt dieettihoito.

En saa tähän kysymykseen oikein mistään vastausta. Rosuvastatin 5 mg aloitettiin aiemmin, kunnes huomattiin, että sitä ei saa ottaa siklosporiinin kanssa, lopetettiin. Muillakin statiineilla on haittavaikutuksia.

Voisiko Punariisi +Q10 tai muut vastaavat tulla kyseeseen?

 

25/01/2017

Salla 62-vuotta

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 7.2.2017
Päivitetty 4.6.2018

Siklosporiini estää monien lääkeaineiden metaboliaa ja nostaa siten niiden pitoisuuksia. Kaikkien statiinien pitoisuuksien on todettu nousevan moninkertaisiksi yhteiskäytössä siklosporiinin kanssa.

Punariisi sisältää myös statiinia, joskin vain pieniä määriä. Ongelmaksi saattaa muodostua punariisin statiini-pitoisuuden vaihtelu, joten sitäkään ei voi suositella varauksetta.

Myös kolesterolin imeytymistä estävällä etsetimibillä saattaa olla yhteisvaikutuksia siklosporiinin kanssa. Fibraatti-ryhmään (betsafibratti, gemfibrotsiili, fenofibraatti) kuuluvilla lääkeaineilla on myös yhteisvaikutuksia suuntaan jos toiseen (joko fibraatti tehostuu tai sikloporiini heikkenee yhteiskäytössä). Uusi lääkeaineryhmä, PCSK9–estäjät (evolokumabi ja alirokumabi) saattaisivat olla turvallisia koska aineilla ei ole tiettävästi yhteisvaikutuksia siklosporiinin kanssa. Valitettavasti lääkkeillä ei ole vielä KELA:n korvattavuutta ja ne ovat siten aika hintavia.

Siklosporiini on siis hyvin ongelmallinen lääke näiden interaktioiden eli yhteisvaikutusten vuoksi. Ainakin tulisi muistaa hyvä ruokavaliohoito ja tarvittaessa harkita PCSK9 estäjää.

07/02/2017

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset