Siirry sisältöön

Kolestrolilääkkeiden yhteensopivuus? Kyseessä on Atorvastatin ja Ezetrol, tekivat yhdessa kovat kivut jalkoihin.

08/06/2016

mummi

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 9.6.2016
Päivitetty 4.6.2018

Kolesterolilääkkeistä statiinit (esimerkiksi atorvastatiini) aiheuttavat osalla käyttäjistä lihaskipuja. Koska erilaiset kivut ovat ihmisillä muutenkin tavallisia, kaikki statiinien aikana ilmenevät kivut eivät ole syy-yhteydessä lääkkeeseen. Jos syy-yhteyttä vahvasti epäillään, annoksen tai valmisteen vaihtaminen saattaa auttaa. Ezetrol ei kuulu statiineihin eikä sen aikana esiinny lihaskipuja enempää kuin lääkettä käyttämättömillä. Sinänsä statiinit ja Ezetrol sopivat hyvin yhteen. Yleensä ensin käytetään statiinia, ja jos sen teho ei riitä tai jos haittavaikutukset estävät tarpeeksi tehokkaan annoksen käyttöä, Ezetrolin lisääminen statiinin rinnalle on usein hyvä ratkaisu.

09/06/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset