Siirry sisältöön

Autolla ajaessa rupesi pyörryttämään hirveästi yhtäkkiä (tuntui että ns. vintti pimenee) ja jouduin pysähtymään tiensivuun. Kuulostelin hetken oloa, käännyin ympäri ja ajoin kotiin, mittasin verenpaineet. Kahdella ekalla mittauksella mittari ei antanut lukemia ollenkaan ja 5 mg propralin jälkeen 180/100 suunnilleen muutamalla mittauksella. Pulssi n. 110. Ajoin sairaalaan sydänfilmiin, jossa ei mitään mainittavaa näkynyt, ainoastaan nopea pulssi. Lisäksi kuumetta n. 38, kun mitattiin (en itse tiennyt asiasta ennen tätä). Selittääkö kuume yhtäkkisen verenpaineen nousun / tykytykset? Minulla on ollut verenpainelääkitys ennen, mutta se on lopetettu n. kuukausi sitten. Pitäisikö verenpainelääkitys aloittaa uudelleen? Lääkäri ei tähän ottanut kantaa. Sekä, mistä johtuu ns. “taju menee” -olo verenpaineen nousussa? Onko se itse paineen nousun tekemä tunne, vai aiheutuuko siitä keholle paniikkikohtaus, joka luo tuntemukset? Voiko kohonnut verenpaine johtua yliväsymyksestä joka jatkunut jo pidemmän aikaa?

13/11/2015

TV

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 15.11.2015
Päivitetty 4.6.2018

Kuumetauti selittänee sykkeen nousun etenkin kun tutkittaessa sydämen rytmissä ei todettu muuten poikkeavaa. Verenpaineen nousunkin se voi selittää osittain, mutta kyllä taustalla on myös taipumus verenpaineen nousuun muutenkin. Kysymyksestä ei ilmene, miksi verenpainelääkitys lopetettiin – ei kai ajateltu, että verenpaineongelma hoituisi “kuurilla”? On syytä ottaa huomioon, missä olosuhteissa verenpainelääkitys aikanaan aloitettiin ja miksi siitä päätettiin luopua. Joka tapauksessa “nyt on nyt”, ja tärkeintä on selvittää neljän vuorokauden omamittaussarjalla verenpaineen nykytila. – Kysymyksessä mainitun pyörrytyksen syytä on vaikea tarkkaan sanoa. Alkava infektiosairaus ja siihen liittyvä pulssin ja verenpaineen nousu ehkä riittävät selitykseksi.

15/11/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset