Siirry sisältöön

Miten lasketaan kun minulla on 1200 Kalorin dietti. Kun keitän tumma pastaa, niin lasketaanko se 1 dl ennen keittämistä vain keittämisen jälkeen? Miten myös lasketaan riisin kanssa.
Onko teillä hyvää 1200 kalorin ohjeita?

13/04/2015

Hilkka

Vastaus

Laura Toivola
Julkaistu 14.4.2015
Päivitetty 4.6.2018

Viitteellinen yhden hengen annos makaronia on raakana noin 70 g eli noin 1,5 dl. Siihen nähden 1 dl kypsää pastaa on varsin vähäinen määrä. Riisille keskimääräinen annoskoko on noin 3/4 dl raakana eli noin 1 dl kypsänä. “Oikeaa” pastan tai riisin määrää on vaikea määritellä, sillä se riippuu aterian ja ruokavalion kokonaisuudesta.

1200 kalorin dieetin energiamäärä kuulostaa varsin niukalta mikä voi vaikuttaa ravintoaineiden saantiin, mutta muuten sitä on näillä tiedoilla vaikea arvioida. Jos tavoitteena on painonpudotus, kasvisten lisääminen aterioille on hyvä keino, sillä ne sisältävät vähän energiaa (mutta paljon ravintoaineita), mikä vähentää automaattisesti energiapitoisempien ruokien osuutta aterialla. Pudotettaessa painoa monipuolinen syöminen on erityisen tärkeää, jotta ravintoaineita saadaan riittävästi. Proteiini, kuidun ja pehmeän rasvan saantiin on syytä kiinnittää huomiota – kasvisten oheen siis täysjyvää, kasviöljyä, kalaa ja vaikkapa pähkinöitä sekä hyviä proteiinin lähteitä kuten maitotuotteita, vähärasvaista lihaa ja palkokasveja. Myös säännöllinen, mukavalta tuntuva liikunta tukee painonhallintaa.

Vinkkejä painonhallintaan

14/04/2015

Laura Toivola

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset