Siirry sisältöön

Olen hoikka, vyötäröltäni myös. Mitä teen, kun kolesteroli on 6.4 ja pitkäsokeri 8.2 ja syön terveellisesti välttäen eläinrasvaa ja punaista lihaa. Liikun paljon ja muniakaan en juuri syö. Mitä voi syödä ja miten?

25/03/2015

Ongelmia

Vastaus

Tuija Pusa, Mikko Syvänne
Julkaistu 1.4.2015
Päivitetty 4.6.2018

Veren kolesterolin suhteen olette jo ruokavalinnoissanne tehnyt oikeanlaisia muutoksia. Seuraavia asioita on hyvä vielä tarkistaa ruokavaliosta veren kolesterolin ja verensokerin kannalta:

  1. Maitovalmisteet eli maito, piimä ja rahka rasvattomina, jogurtti ja viili enintään 1 % rasvaa ja mieluiten vähäsokerisina tai sokerittomina.
  2. Juusto enintään 17 % rasvaa (2-3 viipaletta enintään päivässä).
  3. Kerman tilalla kasvirasvasekoitteita, juuston tilalla kasvirasvapohjaista valmistetta.
  4. Kasviöljyä, esimerkiksi rypsiöljyä, sellaisenaan salaatinkastikkeena (n. 1 rkl/annos) ja leivälle pehmeää kasvimargariinia päivittäin (1 tl/leipä).
  5. Kalaa kaksi-kolme kertaa viikossa
  6. Pähkinöitä, manteleita, avokadoa ja siemeniä höysteeksi salaatin sekaan
  7. Palkokasveja eli herneitä ja papuja osana pääruoka
  8. Täysjyväviljavalmisteita eli kuitupitoista leipää, puuroa, mysliä tai muroja vähäkuituisten tilalla
  9. Valkoisen pastan ja riisin tilalla täysjyväpastaa ja –riisiä sekä muista viljaseoksia, kuten ruis- ja ohralisukkeet
  10. Runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä mieluiten sellaisenaan, ei mehuina.
  11. Leivonnaisista kannattaa suosia pullia tai pullapohjaisia piirakoita, ei kakkuja, keksejä tai muro- tai lehtitaikinapohjaisia leivonnaisia. Leivonnaisia mieluiten enintään kerran päivässä pieni annos.
  12. Pannukahvin tilalla suodatettua kahvia
  13. Lisäksi leipälevitteen voi vielä vaihtaa Benecoliin tai Becel pro.activiin jos edellä mainitut muutokset eivät riitä.
  14. Janojuomaksi vesi.
  15. Sydänmerkki auttaa kaupassa valitsemaan hyviä tuotteita. 

Näillä valinnoilla saadaan ruokavaliosta vähennettyä kovaa, tyydyttynyttä rasvaa, sokeria ja vähäkuituisia viljavalmisteita, mutta lisättyä pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa ja tärkeää kuitua.

Lautasmalli auttaa pääaterian koostamisessa eli puolet lautasesta on kasviksia, neljännes perunaa/täysjyväviljaa ja neljännes proteiinia eli kasvisruokaa, kalaa tai lihaa. Viipale täysjyväleipää ja päällä pehmeää margariinia tämä lisäksi.

Välipaloilla ja aamiaisella jotain kasvista, marjaa tai hedelmää sekä täysjyväviljatuotetta ja mahdollisesti myös esimerkiksi maitoa, jogurttia, viiliä, leikkelettä. Säännöllinen syöminen 3-4 tunnin välein oman päivärytmin mukaan auttaa jaksamaan.

Kysyjän ”pitkäsokeri” HbA1c 8,2 % viittaa siihen, että hänellä on diabetes. Tällöin edellä luetellut elämäntapaohjeet ovat erityisen tärkeät; liikunta onkin kunnossa, eikä kysyjä tupakoine. Diabeetikon on luonnollisesti huolehdittava siitä, että verenpaine on tavoitteissa (tässä suolan välttäminen on avainasemassa, lääkitys tarvittaessa) ja että asianmukaisesti seurataan silmien, munuaisten ja jalkojen tilaa. Kysyjän mainitsemilla laboratorioarvoilla suositellaan verensokeria alentavaa lääkitystä (ensimmäisenä yleensä metformiini) ja kolesterolilääkettä (statiini) hyvien elintapojen lisäksi.

01/04/2015

Tuija Pusa, Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset