Siirry sisältöön

Sairastan sydän- ja sokeritauteja, olen 71 mies Lääkitykseni ei paranna oloa. Orloc aiheuttaa sen, ettei pysty kävelemään kuin 30-50 metriä, jolloin on taas pysähdyttävä. Olen hyvin väsyneen oloinen ainakin 20 t päivässä. Lab.arvot oikein hyvät. Voisko sitä orlocia vaihtaa johonkin muuhun lääkkeeseen?

12/06/2016

Lääke sairaudet

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 13.6.2016
Päivitetty 4.6.2018

Lääkärin on huolella arvioitava tilanne: mistä oireet johtuvat ja mitä jatkotutkimuksia ehkä tarvittaisiin. Pelkästään kysymyksessä esitetyn perusteella ei voi syytä kuin arvailla, mutta mahdollista on, että huonon suorituskyvyn ja väsymyksen syynä onkin sairaus (sepelvaltimotauti? alaraajoja ahtauttava valtimotauti eli katkokävely?). Sekin tulee arvioida, mitä kaikkea “oikein hyvät” laboratorioarvot sisältävät (kilpirauhaskokeet?). Unen aikaiset hengityskatkokset eli uniapnea on yksi keskeinen päiväväsymyksen syy. Toki lääkkeilläkin voi olla haittavaikutuksia, mutta ainakin mainitut asiat tulisi harkita ennen kuin umpimähkäään mennään vaihtamaan lääkityksiä. Ja lääkityskin tulee arvioida kokonaisuutena. Tuskinpa mainitut sairaudet huomioon ottaen Orloc on ainoa kysyjän käyttämä lääke.

13/06/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset