Siirry sisältöön

Miksi liikkumattomuus kerää rasvaa? Miten pääsen eroon läskistä?

27/08/2015

Nitta

Vastaus

Tuija Pusa
Julkaistu 7.9.2015
Päivitetty 4.6.2018

Ylimääräistä varastorasvaa kertyy elimistöön, kun energiaa kuluu vähemmän kuin sitä ruoan kautta saadaan. Energian kokonaiskulutukseen vaikuttavat perusaineenvaihdunnan lisäksi arkiaktiivisuus, työn aiheuttama energiankulutus ja liikuntaharrastukset. Jos liikkuu vähän eikä työ rasita fyysisesti, energiaa kuluu kohtuullisen vähän. Pienikin ylimääräinen syöminen kertyy rasvana kehoon pitkällä aikavälillä. 

Painon pudotuksen tavoitteena on pienentää ylimääräisiä rasvavarastoja ja samalla säilyttää tärkeää lihaskudosta. Liikkuminen itselle sopivassa muodossa kuluttaa energiaa, auttaa syömisen säätelyssä ja pitää yllä lihasmassaa. Suurempi merkitys kokonaisuudessa on kuitenkin ruoasta saatavan energian saannin vähentäminen niin, että ruokavalio pysyy terveellisenä ja monipuolisena ja että siitä saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. Ruokavaliossa keskeistä on ateriarytmin säännöllisyys, maltilliset annoskoot, kasvisten käytön lisääminen, alkoholin käytön vähentäminen ja riittävä proteiinin saanti. Energian saantia kannattaa vähentää esimerkiksi rasvasta ja hiilihydraateista, erityisesti sokerista ja kovasta rasvasta, koska ne ovat muutenkin tarpeettomia elimistölle. Niiden sijaan kannattaa suosia täysjyväviljavalmisteita ja kuitua sekä pehmeitä rasvoja. Janojuomaksi sopii vesi. Painon pudotus kannattaa aloittaa yksi muutos kerrallaan. Näin elintavat muuttuvat pysyvästi ja ennen pitkää saavutettu pienempi paino on helpompi säilyttää.

07/09/2015

Tuija Pusa

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset